SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening kompetencji menadżerskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening kompetencji menadżerskich
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Tkm-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z zasadniczymi kompetencjami, których potrzebuje menadżer, aby być skutecznym liderem. Rozwijanie i pogłębianie umiejętności komunikacji, rozwiązywania konfliktów, zarządzania czasem, asertywności, wystąpień publicznych, zarządzania czasem i stresem oraz innych przydatnych w pracy kierowniczej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania.

Zakres tematyczny

  1. Przywództwo i autorytet – kim jest efektywny kierownik zespołu.
  2. Budowanie wizerunku menadżera.
  3. Praca w oparciu o cele i priorytety.
  4. Wystąpienia publiczne, czyli jak się dobrze zaprezentować przed grupą.
  5. Zarządzanie sobą w czasie.
  6. Zasady skutecznej komunikacji (informacja zwrotna, konstruktywna krytyka, chwalenie i nagradzanie).
  7. Rekrutacja i integracja nowych pracowników.
  8. Wzmacnianie motywacji wewnętrznej pracowników i wykorzystanie motywacji finansowej i pozafinansowej w pracy menadżera.
  9. Wykorzystanie metody DISC w zarządzaniu – jak skutecznie motywować, komunikować się i przydzielać zadania różnym typom osobowości pracowników.
  10. Efektywne zarządzanie zespołem.
  11. Style i narzędzia negocjacji (styl twardy, miękki, rzeczowy, planowanie negocjacji, wywieranie wpływu).
  12. Rozwiązywanie konfliktów w organizacji.
  13. Coaching i mentoring w pracy menadżera.
  14. Trening asertywności kluczem do budowania zdrowych relacji.
  15. Radzenie sobie ze stresem – nowe spojrzenie na siłę stresu.

Metody kształcenia

  • Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykład konwersatoryjny
  • Metody poszukujące: sytuacyjna, giełda pomysłów, ćwiczeniowa, studium przypadku, dyskusji
  • Metody eksponujące: pokaz, drama

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • zaliczenie dwóch kolokwiów w formie testu z pytaniami otwartymi (krótkie odpowiedzi) i zamkniętymi; na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach (ocenie podlega udział w dyskusji oraz poprawne wykonanie powierzonych zadań; na każdych zajęciach student może otrzymać max 2 pkt. za aktywność; łącznie 30 pkt.; skala ocen: poniżej 15 – ndst.; 15-17 – dst; 18-20 – dst+; 21-23 – db; 24-26 – db+; 27-30 – bdb)

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych za kolokwia i aktywność.

Literatura podstawowa

  1. Clayton M.: Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania. Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2011.
  2. Goleman D., Christensen C., Kotter J., Porter M.: Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2023.
  3. Kot M.: Kompetencje menedżera. Wyd. Onepress, Warszawa 2018.
  4. Oleksyn T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Baczyńska A.(red.), Czarczyńska A. (red.): Najlepsze praktyki skutecznego menedżera. Wyd. Poltext, Warszawa 2020.
  2. Pawlikowska-Olszta M.: Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi. Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2022.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 12:01)