Zaznajomienie studentów z zasadniczymi kompetencjami, których potrzebuje menadżer, aby być skutecznym liderem. Rozwijanie i pogłębianie umiejętności komunikacji, rozwiązywania konfliktów, zarządzania czasem, asertywności, wystąpień publicznych, zarządzania czasem i stresem oraz innych przydatnych w pracy kierowniczej.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania.
Zakres tematyczny
Przywództwo i autorytet – kim jest efektywny kierownik zespołu.
Budowanie wizerunku menadżera.
Praca w oparciu o cele i priorytety.
Wystąpienia publiczne, czyli jak się dobrze zaprezentować przed grupą.
Zarządzanie sobą w czasie.
Zasady skutecznej komunikacji (informacja zwrotna, konstruktywna krytyka, chwalenie i nagradzanie).
Rekrutacja i integracja nowych pracowników.
Wzmacnianie motywacji wewnętrznej pracowników i wykorzystanie motywacji finansowej i pozafinansowej w pracy menadżera.
Wykorzystanie metody DISC w zarządzaniu – jak skutecznie motywować, komunikować się i przydzielać zadania różnym typom osobowości pracowników.
Trening asertywności kluczem do budowania zdrowych relacji.
Radzenie sobie ze stresem – nowe spojrzenie na siłę stresu.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: sytuacyjna, giełda pomysłów, ćwiczeniowa, studium przypadku, dyskusji
Metody eksponujące: pokaz, drama
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie dwóch kolokwiów w formie testu z pytaniami otwartymi (krótkie odpowiedzi) i zamkniętymi; na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów,
aktywne uczestnictwo w zajęciach (ocenie podlega udział w dyskusji oraz poprawne wykonanie powierzonych zadań; na każdych zajęciach student może otrzymać max 2 pkt. za aktywność; łącznie 30 pkt.; skala ocen: poniżej 15 – ndst.; 15-17 – dst; 18-20 – dst+; 21-23 – db; 24-26 – db+; 27-30 – bdb)
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych za kolokwia i aktywność.
Literatura podstawowa
Clayton M.: Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania. Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2011.
Goleman D., Christensen C., Kotter J., Porter M.: Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2023.
Kot M.: Kompetencje menedżera. Wyd. Onepress, Warszawa 2018.
Oleksyn T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca
Baczyńska A.(red.), Czarczyńska A. (red.): Najlepsze praktyki skutecznego menedżera. Wyd. Poltext, Warszawa 2020.
Pawlikowska-Olszta M.: Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi. Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2022.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 12:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.