Zapoznanie z metodami i narzędziami zarządzania we współczesnych organizacjach; zrozumienie i docenienie metod i technik planowania, organizowania, motywowania i kontroli; nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zarządzania w praktyce gospodarczej i gotowości do jej pogłębiania.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych i organizacyjnych.
Zakres tematyczny
Zarządzanie – wprowadzenie do przedmiotu. Kodeks dobrych zasad zarządzania.
Istota pracy kierowniczej – umiejętności, kompetencje kierownicze i style kierowania.
Znaczenie i etapy planowania. Sporządzanie planu operacyjnego w organizacji.
Tworzenie planu strategicznego przedsiębiorstwa.
Motywowanie, jako funkcja wspierająca proces zarządzania.
Materialne narzędzia motywowania – projekt kafeteryjnego systemu motywowania.
Kontrola w zarządzaniu – narzędzia i efektywność.
Budowa i funkcjonowanie efektywnego zespołu.
Zastosowanie metod twórczych do rozwiązywania problemów w zarządzaniu.
Zasady i modele skutecznej komunikacji w organizacji.
Teoretyczne i praktyczne aspekty negocjacji.
Zarządzanie czasem i organizacja pracy własnej.
Stres i asertywność w pracy menadżera.
Znaczenie kultury organizacyjnej w zarządzaniu.
Biznes etyczny i społecznie odpowiedzialny.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykład konwersatoryjny;
Metody poszukujące: burza mózgów, studium przypadku, SWOT; projektu, dyskusji;
Metody eksponujące: pokaz; drama;
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie dwóch kolokwiów w formie testu z pytaniami otwartymi (krótkie odpowiedzi) i zamkniętymi; na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów,
udział w debacie na temat „Etyka w biznesie” (ocenie podlega merytoryczne i aktywne uczestnictwo),
przygotowanie projektu kafeteryjnego systemu motywowania (praca grupowa, ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych za kolokwia (60%), projekt (30%) i udział w debacie (10%). Ocena może zostać podwyższona za aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach.
Literatura podstawowa
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Difin, Warszawa 2019.
Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, GAB Doradztwo Wydawnicze Grzegorz Boguta, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca
Cohen S., Eimicke W., Management Fundamentals, Columbia University Press, New York 2021.
Journal of Economics&Management, The Karol Adamiecki University of Economics - wybrane artykuły.
Organization&Management: scientific quarterly, Wyd, Politechniki Śląskiej - wybrane artykuły.
Jemielniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie, Wyd. Poltext, Warszawa 2014.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 12:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.