SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Z-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodami i narzędziami zarządzania we współczesnych organizacjach; zrozumienie i docenienie metod i technik planowania, organizowania, motywowania i kontroli; nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zarządzania w praktyce gospodarczej i gotowości do jej pogłębiania.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych i organizacyjnych.

Zakres tematyczny

  1. Zarządzanie – wprowadzenie do przedmiotu. Kodeks dobrych zasad zarządzania.
  2. Istota pracy kierowniczej – umiejętności, kompetencje kierownicze i style kierowania.
  3. Znaczenie i etapy planowania. Sporządzanie planu operacyjnego w organizacji.
  4. Tworzenie planu strategicznego przedsiębiorstwa.
  5. Motywowanie, jako funkcja wspierająca proces zarządzania.
  6. Materialne narzędzia motywowania – projekt kafeteryjnego systemu motywowania.
  7. Kontrola w zarządzaniu – narzędzia i efektywność.
  8. Budowa i funkcjonowanie efektywnego zespołu.
  9. Zastosowanie metod twórczych do rozwiązywania problemów w zarządzaniu.
  10. Zasady i modele skutecznej komunikacji w organizacji.
  11. Teoretyczne i praktyczne aspekty negocjacji.
  12. Zarządzanie czasem i organizacja pracy własnej.
  13. Stres i asertywność w pracy menadżera.
  14. Znaczenie kultury organizacyjnej w zarządzaniu.
  15. Biznes etyczny i społecznie odpowiedzialny.

Metody kształcenia

  • Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykład konwersatoryjny;
  • Metody poszukujące: burza mózgów, studium przypadku, SWOT; projektu, dyskusji;
  • Metody eksponujące: pokaz; drama;

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • zaliczenie dwóch kolokwiów w formie testu z pytaniami otwartymi (krótkie odpowiedzi) i zamkniętymi; na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów,
  • udział w debacie na temat „Etyka w biznesie” (ocenie podlega merytoryczne i aktywne uczestnictwo),
  • przygotowanie projektu kafeteryjnego systemu motywowania (praca grupowa, ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach).

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych za kolokwia (60%), projekt (30%) i udział w debacie (10%). Ocena może zostać podwyższona za aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.
  2. Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Difin, Warszawa 2019.
  3. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, GAB Doradztwo Wydawnicze Grzegorz Boguta, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Cohen S., Eimicke W., Management Fundamentals, Columbia University Press, New York 2021.
  2. Journal of Economics&Management, The Karol Adamiecki University of Economics - wybrane artykuły.
  3. Organization&Management: scientific quarterly, Wyd, Politechniki Śląskiej - wybrane artykuły.
  4. Jemielniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie, Wyd. Poltext, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 12:14)