Poszerzenie wiedzy na temat anatomii czynnościowej przewodu pokarmowego.
Dostarczanie wiedzy na temat roli przewodu pokarmowego w utrzymaniu homeostazy ustroju oraz relacji między przewodem pokarmowym a innymi układami organizmu.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i anatomii człowieka.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Budowa i motoryka przewodu pokarmowego.
Trawienie chemiczne i mechaniczne w jamie ustnej. Budowa i rola zębów człowieka.
Budowa i rola żołądka.
Budowa i rola jelita cienkiego i grubego.
Rodzaje i rola enzymów trawiennych trzustki.
Wątroba budowa i rola.
Mechanizm powstawania moczu.
Mechanizmy regulacyjne procesów trawiennych - rola układu nagrody w przyjmowaniu pokarmu.
Laboratorium:
Wzajemne położenie odcinków przewodu pokarmowego – lokalizacja na fantomie, praca z atlasem anatomicznym układu pokarmowego.
Trawienie enzymami śliny. Różnicowanie zębów na podstawie ich budowy i funkcji.
Badanie receptorów smaku – rodzaje i rola. Czynniki modyfikujące smak.
Enzymy trawienne żołądka - przyczyny zaburzeń.
Amylolityczne, lipolityczne i proteolityczne właściwości trzustki – skutki zaburzeń pracy trzustki.
Rola żółci w trawieniu – żywieniowe zalecenia po usunięciu pęcherzyka żółciowego.
Fizjologiczne i patologiczne składniki moczu – analiza wyników laboratoryjnych.
Czynniki wpływające na wydzielanie soków pokarmowych. Rola i współdziałanie narządów zmysłów.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Metody poszukujące: laboratoryjna (praca na fantomie, analiza obrazu mikroskopowego, analiza procesów trawiennych w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie na ocenę pozytywną (uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi) z testu. Test to 30 pytań otwartych lub zamkniętych.
Laboratorium:
• zaliczenie na ocenę pozytywną (uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi) z 2 testów (30 pytań, pytania otwarte lub zamknięte)
• zaliczenie panelu dyskusyjnego (student musi przynajmniej raz wyrazić swoją opinię na zadany temat)
• poprawne wykonanie eksperymentów laboratoryjnych z prawidłowym wnioskowaniem (po każdym eksperymencie laboratoryjnym student pisze sprawozdanie z przeprowadzonych eksperymentów)
• ocena z laboratorium to średnia arytmetyczna ocen z 2 testów
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i laboratorium.
Literatura podstawowa
Badowska-Kozakiewicz AM (red.) Fizjologia człowieka w zarysie - zintegrowane podejście. Wyd. PZWL, Warszawa 2019. Wyd. 1 lub 2 dodruk.
Krauss H (red.) Fizjologia żywienia człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa 2019. Wyd. 1 lub 3.
Silverthorn DU (red.) Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. PZWL, Warszawa 2018; 628-670
Literatura uzupełniająca
Byham-Gray L.D., Burrowes J.D., Chertow G.M. Nutrition In Kidney Diseases (Nutrition and health). Springer books 2008.
Brzozowski T. (red.) Konturek. Fizjologia człowieka. Wyd. Edra Urban & Partner. Wrocław 2019. Wyd. 3 lub 4.
Górski J. Fizjologia człowieka. Wyd. PZWL Warszawa 2010. Wyd.1
Keller JS. Podstawy fizjologii żywienia człowieka. Wyd. SGGW Warszawa 2000.
.Xingshun Qi; Sam Koruth (red.): Digestive System: Recent Advances. In Tech 2020 Open acces
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 21:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.