SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowotne skutki niezrównoważonego odżywiania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowotne skutki niezrównoważonego odżywiania
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Zsno-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Bogna Latacz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pozyskanie praktycznej wiedzy o konsekwencjach zdrowotnych  stosowania diet niezrównoważonych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu żywienia człowieka i fizjologii  organizmu.

Zakres tematyczny

  1. Dieta zrównoważona jako sposób utrzymania organizmu w dobrostanie.
  2. Deficyty i nadmiary składników pokarmowych występujące w populacji światowej i w Polsce.
  3. Konsekwencje zdrowotne niedoborów wybranych składników pokarmowych.
  4. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów pokarmowych.
  5. Krytyczna analiza popularnych diet alternatywnych, pod kątem bezpieczeństwa ich stosowania i wykorzystania w dietoterapii (I).
  6. Krytyczna analiza popularnych diet alternatywnych, pod kontem bezpieczeństwa ich stosowania i wykorzystania w dietoterapii (II).
  7. Zaburzenia odżywiania prowadzące do utraty zdrowia.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład problemowy, wykład informacyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie oceniona praca pisemna, będąca opracowaniem zagadnienia wskazanego przez prowadzącego. Ocena końcowa z przedmiotu jest w 75% zależna od uzyskanej oceny z pracy pisemnej. Praca pisemna będzie oceniana według następujących kryteriów : wartość merytoryczna, logiczne wnioskowanie, adekwatny dobór źródeł literaturowych, edycja pracy.  Pozostałe 25% procent stanowi ocena  aktywności w czasie wykładów problemowych. Aktywność studentów będzie odnotowywana po każdym wykładzie.

Literatura podstawowa

  1. Appleton O.,  Vanbergen O.(redakcja naukowa Brzozowski T.): Metabolizm i żywienie (wyd. 4), Edra Urban & Partner, Wrocław 2022.
  2. Brytek-Matera A.: Zaburzenia odżywiania, PZWL ,Warszawa 2021.
  3. Cebulak T., Żurek N., Hanus P., Kapusta I., Jaworska G., Aspekty diety ketogenicznej, Postęp w naukach o żywieniu człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2020, 28-38.
  4. Ciborowska H.,  Rudnicka A.: Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa 2018
  5. Gawęcki J., Roszkowski W, F.: Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Tom 3, PWN, Warszawa 2023..
  6. Kłosiewicz-Latoszek L., Szostak W. B., Kontrowersje wokół diet odchudzających. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIV, nr 9, 2020, 790-794.
  7. Kołlajtis-Dołowy A., Jeruszka-Bielak M.,  Wawrzyniak A.: Diety alternatywne, ich stosowanie w wybranych grupach osób oraz źródła informacji. Kosmos, 68(2), 2019, 185-200.
  8. Ligęza Z.: Stan odżywienia osób stosujących wybrane diety alternatywne, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ, Kraków 2019.
  9. Moore J., Westman  E.C.:  Niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa dieta w teorii i praktyce, Wyd. Galaktyka 2018.
  10. Nazarewicz R., Wpływ stosowania diety wegetariańskiej na wybrane parametry morfologiczne i biochemiczne krwi. Roczniki PZH, 58, 2007, 23-27.
  11. Reguła J.: Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych. Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Forum Zaburzeń Metabolicznych, tom 4, nr 3, 2013, 115–121.
  12. Szczuko M., Pieszak N., Jamioł-Milc D., Stachowska E.: Dieta proteinowa w świetle zasad racjonalnego żywienia.  Pomeranian J.Life Sci., 62(2), 2016, 31-38.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bielawska A., Tomczyk K., & Łabuz-Roszak B.: Wpływ wybranych trendów dietetycznych na sposób odżywiania młodzieży licealnej.  Wiadomości Lekarskie, 72(9), 2019, 1740-1746.
  2. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska  J.: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie,. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Warszawa 2020
  3. Khan, Y., & Bhutta, Z. A.:Nutritional deficiencies in the developing world: current status and opportunities for intervention. Pediatric Clinics57(6), 2010, 1409-1441.
  4. Kumar N.: Neurologic presentations of nutritional deficiencies. Neurologic clinics, 28(1), 2010, 107-170.
  5. Suskind, D. L.: Nutritional deficiencies during normal growth. Pediatric Clinics, 56(5), 2009, 1035-1053.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 21:50)