Rozszerzenie wiedzy nt anatomii czynnościowej przewodu pokarmowego.
Dostarczenie wiedzy na temat roli procesów żywieniowych w utrzymaniu homeostazy ustroju oraz relacji między przewodem pokarmowym a innymi układami organizmu.
Na podstawie wyników uzyskanych z laboratorium analitycznego student potrafi ocenić zagrożenia spowodowane problemami żywieniowymi.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii, anatomii i żywienia człowieka.
Gruczoły wydzielnicze przewodu pokarmowego – skutki zaburzeń ich współdziałania.
Trawienie i wchłanianie węglowodanów, białek i tłuszczów.
Mechanizmy oczyszczania krwi ze zbędnych metabolitów.
Regulacja hormonalna głodu i sytości – sprzężenia zwrotne.
Laboratorium:
Lokalizacja poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego z wykorzystaniem fantomu i atlasów anatomicznych.
Mechanizm żucia i połykania. Czynniki wpływające na smak i zapach pokarmu.
Rodzaje uzębienia - czynnościowa analiza budowy zęba ludzkiego.
Ocena gospodarki węglowodanowej człowieka na podstawie wyników analizy laboratoryjnej krwi.
Reakcje fizjologiczne organizmu podczas redukcji i przyrostu masy ciała - analiza parametrów biochemicznych krwi.
Czynniki wpływające na procesy trawienia w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego.
Wchłanianie minerałów i witamin –współzależności. Analiza wartości analitycznych krwi.
Sposoby ograniczania lub wzmaganie łaknienia -dyskusja.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Metody poszukujące: zajęcia laboratoryjne: pokaz z objaśnieniem; dyskusja; samodzielna analiza pod nadzorem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie na ocenę pozytywną (uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi) z testu. Test to 30 pytań otwartych lub zamkniętych.
Laboratorium:
zaliczenie na ocenę pozytywną (uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi) z 2 testów (30 pytań, pytania otwarte lub zamknięte)
zaliczenie panelu dyskusyjnego (student musi przynajmniej raz wyrazić swoją opinię na zadany temat)
poprawne lokalizacja minimum 80% narządów na fantomie.
poprawne różnicowanie min 80% zębów
poprawne wykonanie eksperymentów laboratoryjnych z prawidłowym wnioskowaniem (po każdym eksperymencie laboratoryjnym student pisze sprawozdanie z przeprowadzonych eksperymentów)
ocena końcowa z laboratorium to średnia arytmetyczna ocen z 2 testów
Ocena końcowa z przedmiotu: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i laboratorium.
Literatura podstawowa
Badowska-Kozakiewicz A.M. (red.), Fizjologia człowieka w zarysie - zintegrowane podejście. PZWL, Warszawa 2019. Wyd. 1 lub 2 dodruk.
Krauss H. (red.), Fizjologia żywienia człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa 2019. Wyd. 1 lub 3.
Silverthorn D.U. (red.), Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. PZWL, Warszawa 2018; 628-670.
Literatura uzupełniająca
Brzozowski T (red.), Konturek. Fizjologia człowieka. Wyd. Edra Urban & Partner. Wrocław 2019. Wyd. 3 lub 4.
Byham-Gray L.D., Burrowes J.D., Chertow G.M., Nutrition In Kidney Diseases (Nutrition and health). Springer books 2008.
Górski J., Fizjologia człowieka. Wyd. PZWL Warszawa 2010. Wyd.1.
Keller J.S., Podstawy fizjologii żywienia człowieka. Wyd. SGGW, Warszawa 2000.
Xingshun Qi; Sam Koruth (red.), Digestive System: Recent Advances. In Tech 2020 Open acces.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 21:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.