Zapoznanie z metodami pakowania żywności, rodzajami opakowań i wymaganiami stawianymi nowoczesnym opakowaniom do żywności. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu właściwego znakowania opakowań do żywności.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ogólnej technologii żywności.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Definicje związane z pakowaniem żywności. Charakterystyka i funkcje opakowań.
Znakowanie opakowań. Etykiety opakowań indywidualnych i zbiorczych: informacje, które powinny zawierać. Marketingowa rola etykiety.
Kryteria klasyfikacji opakowań. Charakterystyka opakowań metalowych i szklanych – właściwości, zastosowanie i funkcje.
Charakterystyka opakowań papierowych, drewnianych oraz wykonanych z materiałów włókienniczych i podobnych – właściwości, zastosowanie i funkcje.
Charakterystyka opakowań z włókien sztucznych – właściwości, zastosowanie i funkcje.
Systemy pakowania: pakowanie próżniowe, pakowanie w atmosferze ochronnej, pakowanie „bag in box”. Pakowanie aseptyczne.
Ćwiczenia:
Kryteria doboru materiału opakowaniowego do produktu: wielkość porcji produktu, bezpieczeństwo mikrobiologiczne, warunki przechowywania zapakowanego produktu, fotolabilność produktu, koszt, aspekt marketingowy, możliwość recyklingu i wpływ na środowisko.
Badanie wpływu doboru opakowania do produktu - pakowanie produktów owocowych i warzywnych i ocena organoleptyczna wpływu wybranej metody pakowania na cechy organoleptyczne i czystość mikrobiologiczną produktu.
Badanie wpływu doboru opakowania na pakowany produkt - pakowanie produktów mięsnych i ocena organoleptyczna wpływu wybranej metody pakowania na cechy organoleptyczne i czystość mikrobiologiczną produktu.
Badanie wpływu doboru opakowania na pakowany produkt - pakowanie produktów zbożowych sypkich i ocena organoleptyczna wpływu wybranej metody pakowania na cechy organoleptyczne i czystość mikrobiologiczną produktu.
Badanie wpływu doboru opakowania na pakowany produkt - pakowanie produktów o wysokiej zawartości tłuszczu i ocena organoleptyczna wpływu wybranej metody pakowania na cechy organoleptyczne produktu.
Badanie wpływu doboru opakowania na postrzeganie produktu przez konsumenta na przykładzie produktów przemysłu cukierniczego - ocena konsumencka wybranego produktu i jego opakowania.
Przygotowanie w formie referatu propozycji pakowania wybranego produktu. Przedstawienie referatu i dyskusja.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące:
- studium przypadku
- referat z dyskusją
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest złożenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowanie i przedstawienie referatu, w którym student zaproponuje wybrany przez siebie sposób pakowania wybranego produktu, wykorzystując wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć. Referat powinien zawierać charakterystykę pakowanego produktu, uzasadnienie doboru opakowania i metody pakowania, propozycję etykiety (rysunek lub fotografia), rysunek lub fotografię makiety opakowanego produktu. Ocena pozytywna – jeśli student uzyska powyżej 50% punktów możliwych do otrzymania. Sprawozdania z ćwiczeń powinny zawierać wstęp teoretyczny, opis wykonanego badania, jego przebieg, niezbędne obliczenia oraz obserwacje i wnioski. Ocena z ćwiczeń (OC) jest średnią arytmetyczną oceny za sprawozdania i za referat.
Wykład: warunkiem zaliczenia wykładu jest test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ocena (OW) jest pozytywna, jeśli student udzieli 50% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń (OC) i oceny z kolokwium (OW).
Literatura podstawowa
Bradley C., Corsini. L, "A literature review and analytical framework of the sustainability of reusable packaging." Sustainable Production and Consumption 2023.
Budryn G., Nowak A.,. "Innowacje w pakowaniu żywności w gospodarce zrównoważonej." Przemysł Spożywczy 75.11 (2021): 32-36.
Dudziński Z. Opakowania w gospodarce magazynowej z dokumentacją i wzorcową instrukcją gospodarki opakowaniami. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2007.
Leszczyński K. (red.), Żbikowska A. (red.), Opakowania i pakowanie żywności: wybrane zagadnienia. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2016.
Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M. Podstawy opakowalnictwa towarów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2004.
Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M. Znakowanie i kodowanie towarów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2005.
Literatura uzupełniająca
Athanassiou A. (red.), Sustainable Food Packaging Technology, Willey, 2021.
Czasopismo „Opakowanie”.
Galus, S., Nowacka, M. (2023). Opakowania aktywne w przemyśle spożywczym. Część 1. Przemysł Spożywczy, 77.
Limbo S. Food Packaging Materials, Springer, 2015.
Robertson G. L., Food Packaging: Principles and Practice, CRC Press, 2012.
Trusiński, M., Wojciechowski, P., Galus, S., Chądzyńska, M., & Nowacka, M. (2023). Opakowania aktywne w przemyśle spożywczym. Część 2, Aspekty prawne. Przemysł Spożywczy, 77.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 18:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.