Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami projektowania produktów spożywczych, w tym z metodami oceny potrzeb konsumentów oraz formułowania i weryfikacji kryteriów zgodności produktów z potrzebami konsumenta.
Wymagania wstępne
Znajomość ogólnej technologii żywności oraz technologii przetwórstwa spożywczego surowców roślinnych oraz zwierzęcych.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Proces projektowania jako narzędzie w branży spożywczej.
Analiza potrzeb konsumentów w kontekście projektowania produktów spożywczych.
Tworzenie profilu konsumenta dla produktów spożywczych.
Wpływ procesów technologicznych na właściwości sensoryczne produktu spożywczego.
Metody testowania jakości sensorycznej produktów spożywczych.
Projektowanie opakowań produktów spożywczych.
Wpływ kosztów produkcji na projektowanie produktów spożywczych.
Projektowanie produktów spożywczych pod kątem procesów produkcyjnych.
Projektowanie produktów spożywczych dla różnych grup wiekowych.
Projektowanie produktów spożywczych dla osób z nietolerancją pokarmową.
Projektowanie produktów spożywczych o obniżonej zawartości cukru, soli i tłuszczu.
Projektowanie produktów spożywczych dla sportowców i aktywnych fizycznie osób.
Projektowanie produktów spożywczych dla gastronomii i cateringu.
Wpływ trendów żywieniowych na projektowanie produktów spożywczych.
Prezentacja projektu produktu spożywczego w kontekście sprzedaży i marketingu.
Laboratorium:
Analiza rynku i wybór segmentu docelowego dla nowego produktu spożywczego.
Opracowanie koncepcji nowego produktu spożywczego i przygotowanie opisu koncepcji.
Przeprowadzenie badań sensorycznych produktu i wybór optymalnej receptury.
Projektowanie opakowania dla nowego produktu spożywczego.
Opracowanie planu marketingowego dla nowego produktu spożywczego.
Projektowanie linii produkcyjnej dla nowego produktu spożywczego.
Przeprowadzenie analizy kosztów i ustalenie optymalnej ceny detalicznej dla nowego produktu spożywczego.
Przygotowanie kilku wariantów prototypów produktu spożywczego i przeprowadzenie testów sensorycznych w warunkach laboratoryjnych.
Przygotowanie i obrona projektu.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład problemowy.
Metody poszukujące: laboratoryjna, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Do egzaminu końcowego może przystąpić student, który uzyskał pozytywną oceną z ćwiczeń.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest złożenie projektu produktu spożywczego oraz uzyskanie pozytywnej (min. 50% możliwych do uzyskania punktów) oceny za projekt. Podczas oceny projektu brane są pod uwagę kluczowe elementy projektu takie, jak: analiza rynku, opis grupy odbiorców docelowych, opracowanie koncepcji produktu, projekt linii produkcyjnej oraz koncepcja technologii, obliczenia inżynierskie, przygotowanie prototypu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego w formie pisemnej z części wykładowej.
Ocena końcowa z przedmiotu jest obliczana jako średnia z ocen końcowych z ćwiczeń oraz wykładów.
Literatura podstawowa
Nowak W., Technologia żywności. Podstawy procesów i produktów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Mazur J., Smoluk-Sikorska M., Marketing żywnościowy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Mizgier J., Nowak A., Zarządzanie produkcją w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008.
Sadowska, A., Projektowanie produktów spożywczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszaw 2018.
Literatura uzupełniająca
Mikulski T., Ceglińska A. (2016). Technologie w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
Stępień K., Konieczka P. (2018). Nowe trendy w projektowaniu produktów spożywczych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, Warszawa 2018.
Zięba M., Kowalska M., Innowacje w produkcji i projektowaniu żywności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 21:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.