SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie produktów spożywczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie produktów spożywczych
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Ppr-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Jarosław Kliks
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami projektowania produktów spożywczych, w tym z metodami oceny potrzeb konsumentów oraz formułowania i weryfikacji kryteriów zgodności produktów z potrzebami konsumenta.

Wymagania wstępne

Znajomość ogólnej technologii żywności oraz technologii przetwórstwa spożywczego surowców roślinnych oraz zwierzęcych.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Proces projektowania jako narzędzie w branży spożywczej.
  2. Analiza potrzeb konsumentów w kontekście projektowania produktów spożywczych.
  3. Tworzenie profilu konsumenta dla produktów spożywczych.
  4. Wpływ procesów technologicznych na właściwości sensoryczne produktu spożywczego.
  5. Metody testowania jakości sensorycznej produktów spożywczych.
  6. Projektowanie opakowań produktów spożywczych.
  7. Wpływ kosztów produkcji na projektowanie produktów spożywczych.
  8. Projektowanie produktów spożywczych pod kątem procesów produkcyjnych.
  9. Projektowanie produktów spożywczych dla różnych grup wiekowych.
  10. Projektowanie produktów spożywczych dla osób z nietolerancją pokarmową.
  11. Projektowanie produktów spożywczych o obniżonej zawartości cukru, soli i tłuszczu.
  12. Projektowanie produktów spożywczych dla sportowców i aktywnych fizycznie osób.
  13. Projektowanie produktów spożywczych dla gastronomii i cateringu.
  14. Wpływ trendów żywieniowych na projektowanie produktów spożywczych.
  15. Prezentacja projektu produktu spożywczego w kontekście sprzedaży i marketingu.

Laboratorium:

  1. Analiza rynku i wybór segmentu docelowego dla nowego produktu spożywczego.
  2. Opracowanie koncepcji nowego produktu spożywczego i przygotowanie opisu koncepcji.
  3. Przeprowadzenie badań sensorycznych produktu i wybór optymalnej receptury.
  4. Projektowanie opakowania dla nowego produktu spożywczego.
  5. Opracowanie planu marketingowego dla nowego produktu spożywczego.
  6. Projektowanie linii produkcyjnej dla nowego produktu spożywczego.
  7. Przeprowadzenie analizy kosztów i ustalenie optymalnej ceny detalicznej dla nowego produktu spożywczego.
  8. Przygotowanie kilku wariantów prototypów produktu spożywczego i przeprowadzenie testów sensorycznych w warunkach laboratoryjnych.
  9. Przygotowanie i obrona projektu.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład problemowy.

Metody poszukujące: laboratoryjna, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do egzaminu końcowego może przystąpić student, który uzyskał pozytywną oceną z ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest  złożenie projektu produktu spożywczego oraz uzyskanie pozytywnej (min. 50% możliwych do uzyskania punktów) oceny za projekt. Podczas oceny projektu brane są pod uwagę kluczowe elementy projektu takie, jak: analiza rynku, opis grupy odbiorców docelowych, opracowanie koncepcji produktu, projekt linii produkcyjnej oraz koncepcja technologii, obliczenia inżynierskie, przygotowanie prototypu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego w formie pisemnej z części wykładowej.

Ocena końcowa z przedmiotu jest obliczana jako średnia z ocen końcowych z ćwiczeń oraz wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Technologia żywności. Podstawy procesów i produktów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
  2. Mazur J., Smoluk-Sikorska M., Marketing żywnościowy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
  3. Mizgier J., Nowak A., Zarządzanie produkcją w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008.
  4. Sadowska, A., Projektowanie produktów spożywczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszaw 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. Mikulski T., Ceglińska A. (2016). Technologie w przemyśle spożywczym. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  2. Stępień K., Konieczka P. (2018). Nowe trendy w projektowaniu produktów spożywczych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, Warszawa 2018.
  3. Zięba M., Kowalska M., Innowacje w produkcji i projektowaniu żywności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 21:21)