Przygotowanie dydaktyczne uczestników studiów podyplomowych do prowadzenia lekcji z przedmiotu informatyka na poziomie szkoły ponadpodstawowej (liceum ogólnokształcące / technikum). Zapoznanie z podstawami programowymi z informatyki oraz warunkami pracy nauczyciela informatyki. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zróżnicowanych metod nauczania na lekcjach informatyki.
Wymagania wstępne
wiedza i umiejętności z przedmiotu dydaktyka informatyki 1
Zakres tematyczny
Treści wykładów:
Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej.
Podstawa programowa, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów matematyka i informatyka w szkole ponadpodstawowej. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych. Zapoznanie z aktualną podstawą programową i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej.
Problematyka i specyfika nauczania informatyki w szkole ponadpodstawowej.
Taksonomie celów nauczania i ich odniesienie do celów nauczania informatyki.
Konstrukcja wymagań edukacyjnych (planu wynikowego) i jego dostosowywanie do indywidualnych możliwości uczniów.
Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki.
Myślenie komputacyjne i kompetencje kluczowe w edukacji matematycznej i informatycznej oraz sposoby ich rozwijania.
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania dla informatyki w szkole ponadpodstawowej, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, uczenie się˛ przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia.
Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki.
Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych z informatyki
Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
Środki dydaktyczne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki.
Rola nauczyciela informatyki w szkole ponadpodstawowej.
Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.
Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki.
Metody i techniki skutecznego uczenia się. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz logicznego i krytycznego myślenia, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej.
Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej. Ocenianie i jego rodzaje.
Nauczanie zdalne: geneza, rodzaje szkoleń internetowych, wybrane technologie wykorzystywane w nauczaniu zdalnym, zalety i wady, nowe trendy w e-learningu. Podstawowe zasady tworzenia materiałów e-learningowych.
Treści ćwiczeń
Umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć.
Planowanie lekcji matematyki i informatyki. Tworzenie scenariuszy i konspektów lekcji, formułowanie celów nauczania.
Tworzenie materiałów edukacyjnych na lekcje informatyki (wskazówki dla uczniów, prezentacje, tutoriale, karty pracy itp.) dostosowanych do potrzeb i możliwości poznawczych uczniów, zasady ich tworzenia. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych takich jak np. gry dydaktyczne i maty, materiałów chmurowych
Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole ponadpodstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji.
Ewaluacja dydaktyczna – pomiar dydaktyczny na lekcji informatyki. Konstruowanie narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów.
Poszanowanie praw własności intelektualnej oraz odpowiedzialne wykorzystanie mediów cyfrowych.
Rozwijanie kompetencji kluczowych w ramach nauczania informatyki: umiejętności samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, kompetencji komunikacyjnych i samokształcenia.
Metodyka realizacji poszczególnych treści w ramach informatyki: uczenie się przez działanie i rozwiązywanie problemów – realizacja projektów uczniowskich,
Właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów, praca z uczniem zdolnym, trudności w uczeniu się informatyki, wspieranie uczniów w ich pokonywaniu.
Wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowanie multimediów.
Metody kształcenia
wykład:
wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja,
ćwiczenia:
dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych, itp.), metoda aktywizująca - "burza mózgów", praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.
Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:
Furmanek W., Piecuch A., Dydaktyka informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010
Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Walat A., Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.
Arends R.J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000
Denek K., Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994
Kozak W., Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999
Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999
Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987
Sawiński J., Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2
Sołtys D., Szmigiel M., Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997
Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001
Literatura uzupełniająca
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2004.
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
Stróżyński K., Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999
Suchańska M., Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996
Ochenduszko J., Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-08-2023 09:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.