SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka informatyki 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka informatyki 2
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-IDN-DI2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Informatyka dla nauczycieli
Profil praktyczny
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 30
(w tym jako e-learning)
2
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie dydaktyczne uczestników studiów podyplomowych do prowadzenia lekcji z przedmiotu informatyka na poziomie szkoły ponadpodstawowej (liceum ogólnokształcące / technikum). Zapoznanie z podstawami programowymi z informatyki oraz warunkami pracy nauczyciela informatyki. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zróżnicowanych metod nauczania na lekcjach informatyki.

Wymagania wstępne

wiedza i umiejętności z przedmiotu dydaktyka informatyki 1

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

  • Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej.
  • Podstawa programowa, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów matematyka i informatyka w szkole ponadpodstawowej. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych. Zapoznanie z aktualną podstawą programową i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej.
  • Problematyka i specyfika nauczania informatyki w szkole ponadpodstawowej.
  • Taksonomie celów nauczania i ich odniesienie do celów nauczania informatyki.
  • Konstrukcja wymagań edukacyjnych (planu wynikowego) i jego dostosowywanie do indywidualnych możliwości uczniów.
  • Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Zagadnienie nauczania  interdyscyplinarnego. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki.
  • Myślenie komputacyjne i kompetencje kluczowe w edukacji matematycznej i informatycznej oraz sposoby ich rozwijania. 
  • Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania dla informatyki w szkole ponadpodstawowej, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, uczenie się˛ przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia.
  • Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem
  • Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki.
  • Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych z informatyki
  • Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
  • Środki dydaktyczne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
  • Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki.
  • Rola nauczyciela informatyki w szkole ponadpodstawowej.
  • Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki.
  • Metody i techniki skutecznego uczenia się. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz logicznego i krytycznego myślenia, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej.
  • Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej. Ocenianie i jego rodzaje.
  • Nauczanie zdalne: geneza, rodzaje szkoleń internetowych, wybrane technologie wykorzystywane w nauczaniu zdalnym, zalety i wady, nowe trendy w e-learningu. Podstawowe zasady tworzenia materiałów e-learningowych.

 

Treści ćwiczeń

  • Umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć.
  • Planowanie lekcji matematyki i informatyki. Tworzenie scenariuszy i konspektów lekcji, formułowanie celów nauczania.
  • Tworzenie materiałów edukacyjnych na lekcje informatyki (wskazówki dla uczniów, prezentacje, tutoriale, karty pracy itp.) dostosowanych do potrzeb i możliwości poznawczych uczniów, zasady ich tworzenia. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych takich jak np. gry dydaktyczne i maty, materiałów chmurowych
  • Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole ponadpodstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji.
  • Ewaluacja dydaktyczna – pomiar dydaktyczny na lekcji informatyki. Konstruowanie narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów.
  • Poszanowanie praw własności intelektualnej oraz odpowiedzialne wykorzystanie mediów cyfrowych.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych w ramach nauczania informatyki: umiejętności samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, kompetencji komunikacyjnych i samokształcenia.
  • Metodyka realizacji poszczególnych treści w ramach informatyki: uczenie się przez działanie i rozwiązywanie problemów – realizacja projektów uczniowskich,
  • Właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach.
  • Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów, praca z uczniem zdolnym, trudności w uczeniu się informatyki, wspieranie uczniów w ich pokonywaniu.
  • Wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowanie multimediów.

Metody kształcenia

  • wykład:
    • wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja,
  • ćwiczenia:
    • dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych, itp.), metoda aktywizująca - "burza mózgów", praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.

Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:

  • od 90% punktów - bdb
  • od 80% punktów - db+
  • od 70% punktów - db
  • od 60% punktów - dst+
  • od 50% punktów - dst

Literatura podstawowa

  • Dydaktyka informatyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, http://www.di.ur.edu.pl/wydania.htm (czasopismo online)
  • Furmanek W., Piecuch A., Dydaktyka informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010
  • Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003
  • Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
  • Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
  • Walat A., Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.

 

  • Arends R.J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998
  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000
  • Denek K., Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1
  • Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994
  • Kozak W., Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999
  • Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000
  • Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998
  • Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999
  • Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990
  • Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999
  • Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988
  • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987
  • Sawiński J., Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2
  • Sołtys D., Szmigiel M., Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997
  • Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

Literatura uzupełniająca

  • Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2004.
  • Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
  • Stróżyński K., Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999
  • Suchańska M.,  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001
  • Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996
  • Ochenduszko J., Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-08-2023 09:55)