Zapoznanie z zasadami tworzenia statycznych stron internetowych oraz zarządzania dynamicznymi stronami WWW. Nabycie przez uczestników studiów podyplomowych umiejętności doboru oraz instalacji i konfiguracji systemów CMS. Zapoznanie z różnymi formami udostępniania w sieci własnych zasobów typu blogi, podcasty, fotoblogi, wideoblogi i inne.
Wymagania wstępne
wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów z semestru 1 i 2
Zakres tematyczny
Struktura i znaczniki języka XHTML; elementy struktury XHTML; umieszczanie animacji i innych elementów stron; formatowanie tekstu; tworzenie formularzy i pola edycji; pozycjonowanie elementów stron; arkusze stylów CSS; układ strony oparty na arkuszach stylów CSS; techniki CSS; konstruowanie dostępnych stron internetowych zgodnych z WCAG i wymaganiami W3C; wykorzystanie CMSów do realizacji własnych projektów stron; grafika stron internetowych, jej optymalizacja i tworzenie galerii internetowych; tworzenie tekstowych katalogów zbiorów; umieszczanie stron w Internecie.
Budowa i działanie stron WWW. Podstawowe informacje dotyczące zasad projektowania oraz zarządzania serwisem internetowym.
Struktura i znaczniki języka HTML/XHTML; elementy struktury HTML/XHTML
Znaczniki HEAD. Opis i znaczenia nagłówka strony internetowej, prezentacja podstawowych znaczników niezbędnych dla wyszukiwarek oraz przeglądarek internetowych.
Hiperłącza. Sposoby łączenia pojedynczych stron w całą witrynę internetową, integrowanie różnych dokumentów ze strukturą strony.
Grafika i multimedia. Znaczniki odpowiedzialne za poprawne wyświetlanie elementów graficznych oraz dodawanie szeroko pojętych plików multimedialnych do witryny internetowej.
Tabele. Istota budowy stron opartych o tabele.
Ramki. Budowa struktury stron WWW bazujących na ramkach oraz pływających ramkach.
Formularze. Konstruowanie formularzy umożliwiających wysyłanie informacji ze strony WWW na komputer administratora serwisu.
Wypunktowania. Tworzenie oraz modyfikacja list numeracyjny oraz wypunktowań na stronach WWW.
CSS. Tworzenie oraz zarządzanie witryną poprzez kaskadowe arkusze stylów.
Warstwy. Zarządzanie stronami WWW z poziomu warstw.
Wprowadzenie do systemów Content Managment System. Zasada działania, wymagania systemowe systemów CMS. Kryteria wyboru systemów CMS. Bezpieczeństwo danych oraz metody archiwizacji internetowych baz danych. Wybór planów hostingowych. Zakładanie i zarządzanie kontem hostingowym. Instalacja i konfiguracja systemów CMS - portali WWW, for dyskusyjnych, blogów, galerii zdjęć, grup dyskusyjnych, systemów Wiki, systemów ankietowych.
Metody kształcenia
Ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej. Pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac i zadań podlegających ocenie. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.
Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:
od 90% punktów - bdb
od 80% punktów - db+
od 70% punktów - db
od 60% punktów - dst+
od 50% punktów - dst
Literatura podstawowa
Messenlehner B., Coleman J., WordPress. Tworzenie aplikacji internetowych. Wydanie II, Gliwice 2021
J. N. Robbins, Projektowanie stron internetowych. Przewodnik dla początkujących webmasterów po (X)HTML, CSS i grafice, Gliwice 2008.
D. Schultz, C, Cook, HTML, XHTML i CSS. Nowoczesne tworzenie stron WWW, Gliwice 2008.
M. Kasperski, A. Boguska-Torbicz, Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Gliwice 2008.
Bell M., Darmowe sposoby na tworzenie profesjonalnych stron WWW: podręcznik webmastera, Gliwice 2013.
Frankowski P., CMS: jak szybko i łatwo stworzyć stronę WWW i zarządzać nią, Gliwice 2007.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.