SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekologia i ochrona środowiska w aspekcie żywieniowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska w aspekcie żywieniowym
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCP-Eośaż- 23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Jerzak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z podstawowymi zjawiskami w funkcjonowaniu przyrody, ekologią populacji, biocenozami, ekosystemami i głównymi biomami. Poznanie współzależności między organizmami. Poznanie różnic między ekologią a ochroną środowiska. Zapoznanie się z prawnymi aspektami ochrony przyrody i środowiska oraz głównymi zanieczyszczeniami środowiska. Łańcuchy pokarmowe. Poznanie źródeł zanieczyszczeń środowiska. Wpływ zanieczyszczeń na jakość życia. Zanieczyszczenie środowiska a bezpieczeństwo żywności. Żywność ekologiczna. Nabycie umiejętności wskazywania różnic między zagadnieniami z ekologii i ochrony środowiska. Nabycie umiejętności postrzegania i analizowania negatywnych zjawisk w środowisku przyrodniczym.  

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biologii na poziomie z liceum ogólnokształcącego.

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. Ekologia, środowisko, przyroda – zagadnienia wstępne.
  2. Użytkowanie środowiska – zasoby, funkcje, usługi.
  3. Alternatywne źródła energii.
  4. Konsekwencje użytkowania środowiska, zagrożenia współczesnego świata.
  5. Skażenie środowiska.
  6. Rolnictwo ekologiczne.
  7. Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody.
  8. Ustawy ochrony przyrody, formy ochrony przyrody w Polsce.

ĆWICZENIA

  1. Ekologia – definicja, podział.
  2. Organizm w środowisku - zajęcia terenowe.
  3. Łańcuchy troficzne - obserwacje organizmów w środowisku.
  4. Populacja, biocenoza, ekosystem.
  5. Źródła zanieczyszczeń gleb i ich ochrona - zajęcia terenowe.
  6. Zanieczyszczenie środowiska a bezpieczeństwo żywności.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Metody poszukujące: problemowa, studium przypadku, dyskusja, projekt, zajęcia terenowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie kolokwium w formie testu - na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia: zaliczenie projektu na temat: "Jak wykorzystać program rolnośrodowiskowy i ekoschematy do produkcji żywności ekologicznej".

Ocena końcowa: Ustalana jako średnia arytmetyczna z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2021. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.
  2. Stępczak K. 1988. Ochrona i kształtowanie środowiska. WSiP, Warszawa.
  3. Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red.) 2003. Kompedium wiedzy o ekologii. PWN, Warszawa.
  4. Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  5. Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Hill P. 2017. Environmeltal protection. Oxford University Press.
  2. Pullin A. S. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki biologiczne; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2023 09:16)