SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczne metody poprawy jakości środowiska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczne metody poprawy jakości środowiska
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCP-Pmpjś- 23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Jerzak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchacza w podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska - rozpoznawanie typów zanieczyszczeń środowiska naturalnego i ich wpływu na zdrowie człowieka oraz choroby związane z zanieczyszczeniem środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, zapobieganie skażeniom środowiska naturalnego. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje tematykę ochrony środowiska w oparciu o zasady ekologii, podstawowe techniki ochrony jakości powietrza, wody i gleby, uczy się jak zdefiniować zagrożenia przyrody w makro- i mikroskali oraz określa motywy, koncepcje i formy ochrony środowiska na świecie i w Polsce.

Wymagania wstępne

Posiadanie podstawowych wiadomości z ekologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Główne zagrożenia dla środowiska. Źródła zagrożeń dla środowiska.
  2. Zanieczyszczenia powietrza. Sposoby poprawy jakości powietrza.
  3. Zanieczyszczenia wód. Sposoby poprawy jakości wód.
  4. Zanieczyszczenia gleb. Sposoby poprawy jakości gleb.
  5. Zagrożenia środowiska w makro- i mikroskali. Sposoby kompensacji przyrodniczej.
  6. Ochrona środowiska w oparciu o zasady ekologii. Motywy, koncepcje i formy ochrony przyrody na świecie i w Polsce.
  7. Metody zwiększania bioróżnorodności. Program rolnośrodowiskowy.
  8. Jakość środowiska a jakość produkowanej żywności.

Ćwiczenia:

  1. Stan środowiska naturalnego a zdrowie człowieka (2 h).
  2. Metody poprawy jakości powietrza (2 h).
  3. Metody poprawy jakości gleb (2 h).
  4. Metody poprawy jakości wód (2 h).
  5. Oddziaływanie środowiska na żywność (2 h).
  6. Wpływ zmian klimatu na środowisko (2h).
  7. OZE (2 h).
  8. Zasady produkcji żywności ekologicznej.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, pogadanka.

Metody poszukujące: dyskusja, wycieczka terenowa, esej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie kolokwium w formie testu (na ocenę pozytywną wymagane jest uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi).

Ćwiczenia: esej na wybrany temat (tematy uzgodnione na laboratoriach) - oceniana jest zawartość merytoryczna i estetyka wykonania.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen z wykładu i  laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Juda-Rezler K., Toczko B. (red.) 2016. Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
  3. Kolarzyk E. 2000. Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
  4. Samoliński B., Piekarska B. 2020. Jak wpływa na nas smog? Profilaktyka i leczenie. Medical Education. Warszawa.
  5. Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
  6. Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa.
  7. Śliż D., Mamcarz A. (red.) 2018. Medycyna stylu życia. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
  8. Umiński T. 1995. Ekologia, środowisko, przyroda. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Jones A. et al. 2002. Nauki o środowisku. Ćwiczenia praktyczne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2023 09:22)