Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchacza w podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska - rozpoznawanie typów zanieczyszczeń środowiska naturalnego i ich wpływu na zdrowie człowieka oraz choroby związane z zanieczyszczeniem środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, zapobieganie skażeniom środowiska naturalnego. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje tematykę ochrony środowiska w oparciu o zasady ekologii, podstawowe techniki ochrony jakości powietrza, wody i gleby, uczy się jak zdefiniować zagrożenia przyrody w makro- i mikroskali oraz określa motywy, koncepcje i formy ochrony środowiska na świecie i w Polsce.
Wymagania wstępne
Posiadanie podstawowych wiadomości z ekologii.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Główne zagrożenia dla środowiska. Źródła zagrożeń dla środowiska.
Zanieczyszczenia powietrza. Sposoby poprawy jakości powietrza.
Zanieczyszczenia wód. Sposoby poprawy jakości wód.
Zanieczyszczenia gleb. Sposoby poprawy jakości gleb.
Zagrożenia środowiska w makro- i mikroskali. Sposoby kompensacji przyrodniczej.
Ochrona środowiska w oparciu o zasady ekologii. Motywy, koncepcje i formy ochrony przyrody na świecie i w Polsce.
Metody zwiększania bioróżnorodności. Program rolnośrodowiskowy.
Jakość środowiska a jakość produkowanej żywności.
Ćwiczenia:
Stan środowiska naturalnego a zdrowie człowieka (2 h).
Metody poprawy jakości powietrza (2 h).
Metody poprawy jakości gleb (2 h).
Metody poprawy jakości wód (2 h).
Oddziaływanie środowiska na żywność (2 h).
Wpływ zmian klimatu na środowisko (2h).
OZE (2 h).
Zasady produkcji żywności ekologicznej.
Metody kształcenia
Metody podające: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, pogadanka.
Metody poszukujące: dyskusja, wycieczka terenowa, esej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie kolokwium w formie testu (na ocenę pozytywną wymagane jest uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi).
Ćwiczenia: esej na wybrany temat (tematy uzgodnione na laboratoriach) - oceniana jest zawartość merytoryczna i estetyka wykonania.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen z wykładu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Juda-Rezler K., Toczko B. (red.) 2016. Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
Kolarzyk E. 2000. Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
Samoliński B., Piekarska B. 2020. Jak wpływa na nas smog? Profilaktyka i leczenie. Medical Education. Warszawa.
Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa.
Śliż D., Mamcarz A. (red.) 2018. Medycyna stylu życia. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
Umiński T. 1995. Ekologia, środowisko, przyroda. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Jones A. et al. 2002. Nauki o środowisku. Ćwiczenia praktyczne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2023 09:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.