SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza i terapia ofiar przemocy seksualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza i terapia ofiar przemocy seksualnej
Kod przedmiotu 14.0--PSChP-Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza -S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Felińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy studenta na temat objawów, konsekwencji i mechanizmów psychopatologii występujących u dzieci, młodzieży i osób dorosłych w wyniku doznawania przemocy seksualnej

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu psychologii emocji, psychologii osobowości, psychologii poznawczej, diagnozy psychologicznej

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie w problematykę̨ przemocy seksualnej: formy przemocy seksualnej wobec dzieci i osób dorosłych - perspektywa psychologiczna, prawna i społeczna, mechanizmy powstawania i utrzymywania się̨ objawów psychopatologicznych.

2. Trauma złożona i zaburzenia dysocjacyjne wśród ofiar przemocy seksualnej – rozumienie, rozpoznawanie i leczenie (podejście evidence-based).

3. Specyfika diagnostyki dzieci – ofiar przemocy seksualnej.

4. Podstawowe modele terapii dorosłych i dziecięcych ofiar przemocy seksualnej: psychoterapia sensomotoryczna, EMDR, TF-CBT, PVT, terapia zabawą.

Metody kształcenia

pogadanka, praca z książką̨ , praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, filmy psychoedukacyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.

Literatura podstawowa

wybrane rozdziały:

1. Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003

2. Briere J. Scott, C. Podstawy terapii traumy. Kraków, Wydawnictwo UJ

3. Fisher J. Terapia osób, które przetrwały traumy złożone. Wydawnictwo UJ

Literatura uzupełniająca

wybrane rozdziały:

1. Herman J. L. Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998

2. Porges S., Lowney C., Gomola A. Teoria poliwagalna. Przewodnik. Wydawnictwo UJ van der Kolk B. Strach ucieleśniony. Wydawnictwo Czarna Owca, 2018

3. Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone, FDDS

4. Hindman J. Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć́ seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993

5. Czub M. Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP 2012 6. Beisert M. Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. SCHOLAR 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 09:59)