SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza i terapia ofiar przemocy seksualnej |
Kod przedmiotu | 14.0--PSChP-Seminarium monograficzne IIF - Diagnoza -S23 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie wiedzy studenta na temat objawów, konsekwencji i mechanizmów psychopatologii występujących u dzieci, młodzieży i osób dorosłych w wyniku doznawania przemocy seksualnej
wiedza z zakresu psychologii emocji, psychologii osobowości, psychologii poznawczej, diagnozy psychologicznej
1. Wprowadzenie w problematykę̨ przemocy seksualnej: formy przemocy seksualnej wobec dzieci i osób dorosłych - perspektywa psychologiczna, prawna i społeczna, mechanizmy powstawania i utrzymywania się̨ objawów psychopatologicznych.
2. Trauma złożona i zaburzenia dysocjacyjne wśród ofiar przemocy seksualnej – rozumienie, rozpoznawanie i leczenie (podejście evidence-based).
3. Specyfika diagnostyki dzieci – ofiar przemocy seksualnej.
4. Podstawowe modele terapii dorosłych i dziecięcych ofiar przemocy seksualnej: psychoterapia sensomotoryczna, EMDR, TF-CBT, PVT, terapia zabawą.
pogadanka, praca z książką̨ , praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, filmy psychoedukacyjne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.
wybrane rozdziały:
1. Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
2. Briere J. Scott, C. Podstawy terapii traumy. Kraków, Wydawnictwo UJ
3. Fisher J. Terapia osób, które przetrwały traumy złożone. Wydawnictwo UJ
wybrane rozdziały:
1. Herman J. L. Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998
2. Porges S., Lowney C., Gomola A. Teoria poliwagalna. Przewodnik. Wydawnictwo UJ van der Kolk B. Strach ucieleśniony. Wydawnictwo Czarna Owca, 2018
3. Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone, FDDS
4. Hindman J. Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć́ seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
5. Czub M. Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP 2012 6. Beisert M. Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców. SCHOLAR 2008
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 09:59)