SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne ID - Wsparcie po stracie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne ID - Wsparcie po stracie
Kod przedmiotu 14.0--PSChP-Seminarium monograficzne ID - Wsparcie p-S23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student nabędzie umiejętności: definiowania i opisywania procesu jakim jest żal po stracie bliskiej osoby; przedstawienia konsekwencji straty w sferze emocjonalnej, dróg powrotu do zdrowia i zaleceń pomocowych dla osób towarzyszących osobom przeżywającym żałobę.

Wymagania wstępne

posiadanie wiedzy na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej

Zakres tematyczny

  1. Żal po stracie, uczucia towarzyszące procesowi.
  2. Fazy żałoby. Wyrażanie uczuć, przejście przez wszystkie fazy żałoby.
  3. Społeczne i somatyczne skutki tłumienia żalu po stracie - odcięcie od uczuć, pozorny powrót do zdrowia.
  4. Konstruktywne radzenie sobie z żalem po stracie, krok po kroku w celu odzyskania dobrego samopoczucia.
  5. Towarzyszenie osobie, która doświadczyła straty, zadanie dla bliskich (rodzina przyjaciele) oraz dla profesjonalistów (psychologów, psychiatrów, pracowników socjalnych).
  6. Rozmowy z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci w oparciu o bajki terapeutyczne.
  7. Przeżywanie żalu po śmierci przez dzieci.
  8. Rozmowy o śmierci i umieraniu z osobami pozostającymi przy życiu.
  9. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia po stracie. 

Metody kształcenia

dyskusja, warsztaty metodyczne, gdy dydaktyczne, inne metody aktywne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium).

Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 1. Kolejne nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach po umówieniu się z prowadzącym zajęcia co do zakresu materiału i sposobu jego zaliczenia.

Studenci, którzy mają przyznaną Indywidualną Organizację Studiów są zobowiązani nawiązać kontakt z prowadzącym zajęcia najpóźniej przed rozpoczęciem trzecich zajęć. Mogą uczestniczyć w zajęciach z różnymi grupami. Muszą wykonać te same zadania, które prowadzący zada grupie.

Literatura podstawowa

Wybrane rozdziały z następujących pozycji:

  1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012. 
  2. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.
  3. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba?", Kraków 2006.
  4. Fopka-Kowalczyk M., "Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci", Warszawa 2017.
  5. Goldman L., „Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera”, Łódź 2012.
  6. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
  7. Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.

Literatura uzupełniająca

Wybrane rozdziały z następujących pozycji:

1. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.

2. Korlak-Łukasiewicz A., „Wsparcie po stracie rodzinne i instytucjonalne” [w:] „Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej”, red. Kantowicz E., Ciczkowska-Giedziun M., Willan-Horla L., Olsztyn 2015.

3. Korlak-Łukasiewicz A., „Dziecko wobec śmierci” [w:] „Problemy współczesnego dziecka”, red. Cywińska M., Poznań 2014.

4. Korlak-Łukasiewicz A., „Interwencja kryzysowa po stracie” [w:] „Żałoba i strata. Ujęcie interdyscyplinarne”, red. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Warszawa 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 09:17)