SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

The Byzantine Discovery of Eastern Europe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu The Byzantine Discovery of Eastern Europe
Kod przedmiotu 08.3--HistP-BDEE-S24
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Dudek, prof. UZ
  • dr Daria Janiszewska-Sieńko
  • dr hab. Radosław Domke, prof. UZ
  • dr Maciej Lubik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

The purpose of the course is to characterize the Byzantine diplomatic and ecclesiastical activity in Eastern Europe until the 15th century.

The student obtains detailed knowledge of the relations between Byzantium and the peoples and states of Eastern Europe from the end of antiquity to the end of the Middle Ages. The student increases his/her philological proficiency gaining knowledge of the history and culture of Eastern Europe in the light of the medieval Byzantine tradition. 

Wymagania wstępne

none

Zakres tematyczny

  1. Geography of Eastern Europe after the Byzantine embassies in the 6th-9th centuries.
  2. The political and geographical image of Eastern Europe - the evolution of Byzantine geographical knowledge in the 7th-15th centuries
  3. Christianization of Eastern Europe - projects and attempts at implementation.
  4. The Bulgars, Western Turks, Khazars, Pechenegs, Cumans, Russian states, Golden Horde as potential and actual partners of Byzantium.
  5. The image of Eastern Europe from the perspective of Al-Andalus and Byzantium: similarities and differences.

Metody kształcenia

Learning methods are: working with texts, discussion and activity during classes, ongoing control during classes, discussion, short utterance (in English) regarding a selected issue in the form of a presentation.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The student is required to obtain at least 3 points for discussion and/or a presentation (basing on modern literature and ancient texts) by the end of a semester.

3 points - 3,0; 4 points - 3,5; 5 points - 4; 6 points - 4,5; 7 points and more – 5.

Literatura podstawowa

  1. Sp. Vryonis, Byzantium and Europe, London 1967.
  2. T.E. Gregory, A History of Byzantium, Oxford 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Boba, Nomads, Northmen and Slavs. Eastern Europe in the Ninth Century, Wiesbaden 1967.
  2. F. Curta, Eastern Europe in the Middle Ages (500-1300), Leiden-Boston 2019 (fragments). 
  3. A.M. Feldman, The Monotheisation of Pontic-Caspian Eurasia. From the Eight to the Thirteenth Century, Edinburgh 2022.
  4. D. Obolensky, The Byzantine Commonwealth. Eastern Europe. 500-1453, London 1971 (or later editions).
  5. A. Paroń, The Pechenegs. Nomads in the Political and Cultural Landscape of Medieval Europe, Leiden-Boston 2021.
  6. A. Toynbee, Constantinus Porphyrogenitus and his World, London 1973.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Radosław Domke, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-01-2024 00:42)