SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy resocjalizacji w środowisku otwartym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy resocjalizacji w środowisku otwartym
Kod przedmiotu 05.0-WNS-RzK-D-PRS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami resocjalizacji w środowisku otwartym, jej interdyscyplinarnym charakterem i przemianami w teorii i praktyce wychowania resocjalizacyjnego. Studenci zostaną zaznajomieni z systemem resocjalizacji i jego funkcjami a także ze zróżnicowanymi ujęciami pracy resocjalizacyjnej

Wymagania wstępne

 Student posiada wiedzę z zakresu dyscypliny pedagogika w stopniu umożliwiającym przyrost wiedzy i kompetencji w obszarze resocjalizacji.

Zakres tematyczny

Wykłąd

  1. Rozwój resocjalizacji
  2. Interdyscyplinarny charakter resocjalizacji
  3. Norma i patologia w zachowaniu ludzkim. Określenie zachowania normalnego i zachowania patologicznego
  4. Filozofia oddziaływań resocjalizacyjnych: podejście psychodynamiczne, podejście behawiorystyczne, strategia kierowania interakcjami w grupach
  5. Istota wychowania resocjalizacyjnego
  6. System resocjalizacji i jego funkcje
  7. Uniwersalne procedury systemu resocjalizacji
  8. Problematyka zniekształceń poznawczych w procesie resocjalizacji
  9. Podejście systemowe w pracy resocjalizacyjnej
  10. Przemiany paradygmatów w resocjalizacji

Ćwiczenia :

 

  1. Resocjalizacja wspierająca w społeczeństwie
  2. Problematyka niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży
  3. Narzędzia pomiaru zjawiska niedostosowania społecznego
  4. Symptomy niedostosowania społecznego u dzieci
  5. Przegląd form, metod i środków oddziaływania resocjalizującego
  6. Istota kształcenia resocjalizującego
  7. Podstawy ekonomii punktowej

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny; wykład klasyczny – podający, dyskusja, ćwiczenia w oparciu o prezentacje ustne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Egzamin pisemny z następującymi kryteriami oceny: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

     Ćwiczenia:

Ocenie poddawana będzie dyskusja prowadzona ze studentami w oparciu o zalecaną literaturę. Aktywność w dyskusji i jakość argumentacji oceniana będzie na każdych zajęciach i odnotowywana w liście obecności. Częstotliwość udziału w dyskusji poddana zostanie ocenie na zasadzie rankingu.

Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z egzaminu oraz z ćwiczeń

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

  1.  Mudrecka I., Zniekształcenia poznawcze i ich restrukturyzacja w procesieResocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie, „Resocjalizacja Polska” 9, 2015
  2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2001 i nowsze
  3. Szymański A., Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Kranc M., Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”., 2018
  2. Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej. Opole 2004
  3. Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań [w:] B. Urban, J.Stanik, Resocjalizacja tom 1, Warszawa 2007

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 09:31)