SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopedagogiczne aspekty przeciwdziałania demoralizacji nieletnich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopedagogiczne aspekty przeciwdziałania demoralizacji nieletnich
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-PAPDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów resocjalizacji z psychopedagogicznymi aspektami przeciwdziałania demoralizacji nieletnich, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji psychospołecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, pedagogiki, resocjalizacji

Zakres tematyczny

Przyczyny demoralizacji nieletnich.

Znaczenie systemu rodzinnego w zapobieganiu demoralizacji nieletnich.

Programy przeciwdziałania agresji (TZA, niebieska karta)

Zastosowanie neurobiologii interpersonalnej w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi.

Rozwijanie kompetencji psychospołecznych młodzieży:

- kształtowanie poczucia tożsamości

-określanie celów życiowych

-podejmowanie decyzji

-rozwiązywanie konfliktów

-budowanie systemu wartości

-budowanie adekwatnej samooceny i poczucia własnej wartości

-radzenie sobie ze stresem

Rola kuratorów rodzinnych w zapobieganiu demoralizacji nieletnich.

Empatia jako metaumiejętność niezbędna w pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium - zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2), praca pisemna; projekt (złożony ze scenariuszy zajęć rozwijających kompetencje psychospołeczne) .

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych. 

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Branden N., 6 filarów poczucia własnej wartości, Łódź 2006.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
  3. Juul J, Jensen H., P.Hoeg, J.Bertelsen, S.Hildebrandt, M.Stuuerup, Empatia- wzmacnia dzieci, trzyma cały świat razem, Podkowa Leśna, Wyd. Mind, 2018
  4. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności,  Warszawa 2012

 

Literatura uzupełniająca

  1. De Vito J.A., The Interpersonal Communication Book, New York 2019. 
  2. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004.
  3. Elżbieta Turska , Szymon Jurga , Jarosław Piskorski, Mood Disorder Detection in Adolescents by Classification Trees, Random Forests and XGBoost in Presence of Missing Data, 2021 , Entropy, Vol. 23

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 21:04)