SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań ilościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań ilościowych
Kod przedmiotu 14.0-WNS-RzK-D-MBI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zdzisław Wołk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami i zasadami pracy naukowej i działalności badawczej. Zaznajomienie z językiem naukowym i wdrożenie do posługiwania się nim. Zapoznanie z głównymi paradygmatami w badaniach pedagogicznych i obszarami problemowymi pedagogiki. Opanowanie przez studentów projektowania badań ilościowych, ich powadzenia oraz opracowania i interpretowania ich wyników. Zapoznanie studentów z etyką badań naukowych. Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania badań ilościowych w diagnozowaniu sytuacji osób wymagających i podlegających resocjalizacji.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i problematyki społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Etyka w nauce
  2. Nauka. Nauki społeczne. Pedagogika jako dyscyplina naukowa
  3. Wiedza naukowa
  4. Język nauki. Terminologia w nauce.
  5. Wyjaśnianie i rozumienie.
  6. Paradygmaty w pedagogice
  7. Istota ilościowych
  8. Procedura badawcza w badaniach społecznych
  9. Zasady sporządzania raportu z badań ilościowych
  10. Wykorzystanie badań ilościowych w diagnozowaniu
  11. Błędy i zagrożenia w badaniach ilościowych

 

Ćwiczenia :

  1. Cele, problemy i hipotezy badawcze
  2. Zmienne, ich rodzaje, kategoryzowanie. Wskaźniki zmiennych.
  3. Metody i techniki badań ilościowych
  4. Narzędzia badawcze i ich konstruowanie
  5. Dobór terenu badań
  6. Opracowanie wyników badań ilościowych. Wnioskowanie
  7. Opracowanie raportu z badan ilościowych
  8. Prezentacja i upowszechnianie rezultatów badań. Wnioski i rekomendacje.

Metody kształcenia

Wykład: Wykład interaktywny, dyskusja

Seminarium:  analiza problemowa zjawisk społecznych i środowisk opiekuńczych i wychowawczych, dyskusja, praca zespołowa, metoda projektów, prezentacja multimedialna.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie jest dokonywane na podstawie wyników uzyskanych w teście złożonym z 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie testowe przyznawany jest jeden punkt. Ocena wykładu wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 11-  12 pkt.,  ocena dostateczna plus – 12 -  13 pkt.,  ocena dobra – 14-  15 pkt.,  ocena dobra plus  – 17-  18 pkt.,  ocena bardzo dobra: 19 – 20 pkt.

Seminarium:

Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest obecność i uzyskanie zaliczenia zadania realizowanego na wszystkich zajęciach. W przypadku uzasadnionej nieobecności konieczne jest zaliczenie zadania realizowanego na opuszczonych zajęciach.

Zaliczenie seminarium jest dokonywane na podstawie złożonego projektu badawczego oraz przedstawionej prezentacji w wyników przeprowadzonych badań. Zarówno za projekt jak i za prezentację student może otrzymać maksymalnie 50 pkt., przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie con. 25 punktów  za każde z tych zadań. Ocena seminarium wyliczana jest następująco: ocena dostateczna – 51-  60 pkt.,  ocena dostateczna plus – 60 -  70 pkt.,  ocena dobra – 71-  80 pkt.,  ocena dobra plus  – 81-  90 pkt.,  ocena bardzo dobra: 91 – 100 pkt.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i seminarium. Ocena końcowa jest ustalana na podstawie średniej arytmetycznej oceny z seminarium (50%) i z wykładów (50%).

Literatura podstawowa

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997

Elliot J., Action research  for educational change, Open University Press, Philadelphia 1991

Frankfort- Nachmias Ch. Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i ska, Poznań 2001

Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Aures, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995

Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001

 

Literatura uzupełniająca

Gnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1993

Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995

Krawczyk S., Pojęcia uniwersalne w badaniach naukowych, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2016

Kruger H. – H.,, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2006

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2008

Metoda biograficzna w socjologii, pod. Reed. K. Kaźmierskiej, NOMOS, Kraków 2012

Palka S., Metody. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006

Pilch T., Bauman T., Zasady badan pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001

Wroczyński R., Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław Warszawa Kraków Gdańsk 1974

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela , WSiP, Warszawa 1978

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 18:48)