SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Symptomatologia podkultur - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Symptomatologia podkultur
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-SP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu środowisk podkulturowych i ich atrybutów

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza na temat zjawisk patologii społecznej i socjologii

Zakres tematyczny

wykłady

  1. Definiowanie zjawisk podkultura i subkultura w literaturze naukowej i świadomości społecznej
  2. Podkultury młodzieżowe i ich przejawy
  3. Bunt w etiologii tworzenia podkultur
  4. Uwarunkowania bio-psycho-społeczne powstawania i funkcjonowania podkultur
  5. Subkulturowe oblicza „młodzieżowej rewolucji” lat 60. XX wieku. Modsi, rockersi, hipisi, skinheadzi
  6. Grupa rówieśnicza jako przestrzeń podkultury młodzieżowej

ćwiczenia

  1. Subkultury techno, hip-hopu i inne związane z ruchami muzycznymi
  2. „Drugie życie” szkoły i jego symptomy
  3. „Szalikowcy”, „kibole” i inne subkultury zogniskowane wokół aktywności sportowej
  4. Podkultura więzienna i jej przejawy
  5. Subkultury i sekty religijne. Sataniści
  6. Rola lidera w społecznościach podkulturowych
  7. Podkulturowy styl życia

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Oceną końcową jest średnia arytmetyczna uzyskana z ocen z wykładów i ćwiczeń (sprawdzian pisemny z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) oraz z aktywności i kreatywnych wypowiedzi na zajęciach, co odnotowywane jest w liście obecności studentów

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Prejs, Subkultury młodzieżowe, Warszawa 2010 i nowsze
  2. Dawid Muggelton, Wewnątrz subkultury: ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004
  3. Witold Wrzesień, Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2021
  4.  Sławomitr Przybyliński, Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2009
  5. Sławomir Przybyliński, Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2020

Literatura uzupełniająca

  1. Mirosław Pęczak,  Mały słownik subkultur młodzieżowych. Warszawa 1992 i nowsze.
  2. Przemysław Piotrowski, Subkultury młodzieżowe Aspekty psychospołeczne. Warszawa 2003
  3. Stanisław Kawula, Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Toruń 2001

 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 07:56)