SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań jakościowych
Kod przedmiotu 14.0-WNS-RzK-D-MBJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.

Nauki społeczne – specyfika i wyzwania. 

Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.

Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.

Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny. 

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Model badań jakościowych.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Seminarium

Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań jakościowych.

Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań jakościowych.

Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.

Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.  

Prezentacja projektu badań jakościowych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Seminarium – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, metoda projektów – przygotowanie projektu badawczego w paradygmacie badań jakościowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:

3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)

Seminarium

Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przygotowanie materiału teoretycznego w grupach oraz przygotowanie projektu metodologicznego.

 

Literatura podstawowa

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  4. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  7. Denzin N.K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych. T. 1 i 2, Warszawa 2009.
  8. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  9. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Literatura uzupełniająca

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 06:13)