SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań jakościowych |
Kod przedmiotu | 14.0-WNS-RzK-D-MBJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykłady
Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.
Nauki społeczne – specyfika i wyzwania.
Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.
Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.
Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny.
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Model badań jakościowych.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Seminarium
Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań jakościowych.
Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań jakościowych.
Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.
Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.
Prezentacja projektu badań jakościowych.
Wykłady – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Seminarium – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, metoda projektów – przygotowanie projektu badawczego w paradygmacie badań jakościowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:
3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)
Seminarium
Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przygotowanie materiału teoretycznego w grupach oraz przygotowanie projektu metodologicznego.
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 06-02-2024 06:13)