SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teorie i paradygmaty w kryminologii |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-RzK-D-TPK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami teorii kryminologicznych (o charakterze głównie etiologicznym) starających się odpowiedzieć na podstawowe pytania kryminologii jako nauki. Zostaną one przedstawione według podstawowych nurtów kryminologicznych. Przedstawienie podstawowych paradygmatów współczesnej kryminologii: kryminologia klasyczna i neoklasyczna, kryminologia pozytywistyczna, kryminologia krytyczna.
Zna podstawowe pojęcie z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej.
Wykłady:
1) Kryminologia jako dyscyplina wiedzy
2) Wprowadzenie do tematyki teorii kryminologicznych.
3) Podstawowe nurty w szkole antropologicznej (np. teoria C. Lobroso).
4) Podstawowe nurty w szkole socjologicznej (np. teorie K. Mertona, T. Sellina, T. Hirscha).
5) Podstawowe nurty w szkole psychologicznej (np. teorie Z. Freuda, K. Lorenza, E. Fromma).
6) Podstawowe nurty w tzw. nowej kryminologii.
Ćwiczenia:
7) Podstawowe paradygmaty współczesnej kryminologii: kryminologia klasyczna i neoklasyczna, kryminologia pozytywistyczna, kryminologia krytyczna.
8) Pomiar zjawiska przestępczości we współczesnej kryminologii: oficjalne statystyki przestępczości oraz metody badań empirycznych: badania self-report oraz badania wiktymizacyjne.
9) Podstawowe koncepcje etiologii przestępczości we współczesnej kryminologii: teorie biologiczne, psychologiczne i socjologiczne; paradygmat rodzajów ludzi oraz paradygmat rodzajów otoczenia.
10) Ofiara przestępstwa we współczesnych badaniach kryminologicznych; lęk i strach przed przestępczością, oraz społeczne postawy wobec przestępczości - implikacje dla zagadnień tworzenia i stosowania prawa.
11) Społeczna reakcja na przestępczość i mechanizmy kontroli społecznej przestępczości: ujęcie penologiczne i ujęcie socjologiczne; implikacje dla zagadnień tworzenia i stosowania prawa.
Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:
3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)
Ćwiczenia: praca pisemna.
1. E. W. Pływaczewski, S. Redo, E. M. Guzik-Makaruk, K. Laskowska, W. Filipkowski, E. Glińska, E. Jurgielewicz-Delegacz, M. Perkowska, E. Zatyka, Kryminologia, WoltersKluwer, Warszawa 2019.
2. J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 2004.
1. E. Drzazga, M. Grzyb, Nowe kierunki w kryminologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
2. M. Kuć, Kryminologia, Warszawa 2013.
3. B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2016
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 10:01)