SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-HMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Bartkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z historycznym rozwojem myśli resocjalizacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem polskich szkół pedagogiki resocjalizacyjnej i ich twórców.

Wymagania wstępne

 Podstawowa znajomość zagadnień historii powszechnej i polskiej.

Zakres tematyczny

1. Sytuacja wykluczonych i „moralnie zaniedbanych” w starożytności i w średniowieczu; pierwsze działania pomocowe i formy resocjalizacji.

2. Uwarunkowania ideowe i społeczno – polityczne przemian w dziedzinie resocjalizacji w czasach nowożytnych.

3. Początki refleksji resocjalizacyjnej, zainteresowania przestępczością i dobroczynnością (L. Vives, A.F Modrzewski, J. U. Niemcewicz, F. Skarbek, H. Pestalozzi, E. Fellenberg, ks. J. Bosco, ks. B. Markiewicz, A. Mogilnicki).

4. Rozwój pedagogiki dziecka zagrożonego przestępczością (K. Jeżewski, Cz. Babicki, J. Korczak)

5. Twórcy pedagogiki resocjalizacyjnej (M. Grzegorzewska, N. Han- Ilgiewicz, T. Lisiecki, O. Lipkowski, J. Konopnicki, S. Jedlewski, Cz. Czapów, M. Kotański).

Metody kształcenia

Wykład interaktywny, wykład konwencjonalny, prezentacja, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z wykładu

Pozytywna ocena z kolokwium (progi punktowe w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0).

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Mauersberg S (red). Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, warszawa 1990.
  2. Kalinowski M, Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2002.
  3. Raś D, Rodziny ubogie i przestępczość od XVI do XX wieku, Kraków 2011.
  4. Wołoszyn S, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t.1-3, Kielce 1996- 1998

Literatura uzupełniająca

  1. Bartkowiak E. Formacje zakonne wobec problemu dzieci pozbawionych opieki w Polsce w latach 1918 – 1939, Zielona Góra 2009.
  2. Raś D, Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym. Wybór tekstów, Kraków 2011.
  3. Raś D, Uwagi o więzieniach, zapobieganiu występkom i wychowaniu młodzieży. Wybór tekstów z XVI-XX wieku, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 21:35)