SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne aspekty penitencjarystyki i penologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne aspekty penitencjarystyki i penologii
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-PAPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami penitencjarystyki oraz penologii

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z nauk o wychowaniu

Zakres tematyczny

Wykłąd

 

  1. Główne zadania Służby Więziennej
  2. Praca ze skazanymi na długotrwałe więzienie oraz na dożywotnie pozbawienie wolności
  3. Sytuacja kobiet w izolacji więziennej
  4. Praca wychowawcza z osadzonymi niebezpiecznymi
  5. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec młodocianych
  6. Przeludnienie zakładów karnych jako czynnik utrudniający resocjalizację

 

Ćwiczenia :

  1.  Diagnoza potrzeb osadzonych
  2. Współczesne kierunki resocjalizacji osób pozbawionych wolności
  3. Prawa i obowiązki skazanych
  4. Przygotowanie do opuszczenia zakładu karnego
  5. Przegląd koncepcji penologicznych czasów nowożytnych
  6. Analiza pojęcia kary

 

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z wykładu (kolokwium z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) oraz z ćwiczeń (przygotowanie raportu na podstawie symulacji diagnostycznej w  skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk, 2003

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Katarzyna Mirosław (2012). Kobieta w izolacji penitencjarnej- deprywacja, przeciążenie, ograniczenie przestrzeni, W: J. Głodkowska (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej” Tom 14, Wyd. APS, Warszawa

Niewiadomska I.: Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności,

Stańdo- Kawecka B. (2000) Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków

Kolarczyk T., Kubiak J., Wierzbicki P.: Przestępczość kobiet. Aspekty kryminologiczny i penitencjarne, Warszawa 1984

ZARZĄDZENIE NR 32 / 2008 DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY WIĘZIENNEJ z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych

Literatura uzupełniająca

Barbara Toroń-Fórmanek: Sytuacja społeczna młodzieży szkolnej z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju; Zagrożeni i skazani na resocjalizację; Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej

Jarosław Utrat-Milecki, Podstawy penologii. Teoria kary, Warszawa 2006

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 19:12)