SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne uwarunkowania pracy z rodziną problemową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne uwarunkowania pracy z rodziną problemową
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-PUPRP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną problemową, w tym do rozpoznawania jej problemów oraz zasobów i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania w różnych dziedzinach życia.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii

Zakres tematyczny

Rodzina współczesna. Repetytorium; Teoretyczne podejścia do rodziny i jej funkcji. Tendencje zmian współczesnych rodzin;

 

Rodzina problemowa - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie problemowej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina problemowa a rodzina patologiczna;

 

Możliwości pomocy rodzinom problemowym. Formy pomocy: poradnictwo, psychoterapia i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza;

 

System wsparcia rodzin problemowych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny problemowej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie problemowej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych.

 

Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych;

 

Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc;

 

Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od Internetu (oraz inne uzależnienia behawioralne) jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie;

 

Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa;

 

Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej;

Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny, konwersatoryjny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z:

wykładu (egzamin pisemny z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

oraz z ćwiczeń (przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); aktywność na zajęciach;

 

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

 Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011

James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008

Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998

Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2002

Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław  2006

Polanowski J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka, Wyd. Paramedia, Warszawa 2008.

Pospiszyl I. Przemoc w rodzinie, PWN,Warszawa 1994

Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls,  Kraków 2006

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

Cudak H., Ubóstwo ekonomiczne rodziny jako ważny paradygmat dysfunkcji środowiska rodzinnego, Pedagogika Rodziny, Family Pedagogy, nr 3(1), 2013

Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa 2004

Robinson, B., Rhoden, J., Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005

Sasal H. D., Niebieskie karty. Procedura interwencji wobec przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Edukacyjne Parpa, Warszawa 2006.

Spurek S., Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Praktyczny komentarz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011

Węgierski Z., Eurosieroctwo w Polsce jako problem społeczny i pedagogiczny, Wychowanie na Co Dzień, 2008, nr 6

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 15:03)