SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne uwarunkowania pracy z rodziną problemową |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-RzK-D-PUPRP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną problemową, w tym do rozpoznawania jej problemów oraz zasobów i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania w różnych dziedzinach życia.
Wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii
Rodzina współczesna. Repetytorium; Teoretyczne podejścia do rodziny i jej funkcji. Tendencje zmian współczesnych rodzin;
Rodzina problemowa - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie problemowej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina problemowa a rodzina patologiczna;
Możliwości pomocy rodzinom problemowym. Formy pomocy: poradnictwo, psychoterapia i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza;
System wsparcia rodzin problemowych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny problemowej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie problemowej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych.
Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych;
Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc;
Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od Internetu (oraz inne uzależnienia behawioralne) jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie;
Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa;
Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej;
Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.
Wykład interaktywny, konwersatoryjny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z:
wykładu (egzamin pisemny z progami punktowymi w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
oraz z ćwiczeń (przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); aktywność na zajęciach;
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011
James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008
Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2002
Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław 2006
Polanowski J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka, Wyd. Paramedia, Warszawa 2008.
Pospiszyl I. Przemoc w rodzinie, PWN,Warszawa 1994
Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls, Kraków 2006
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008
Cudak H., Ubóstwo ekonomiczne rodziny jako ważny paradygmat dysfunkcji środowiska rodzinnego, Pedagogika Rodziny, Family Pedagogy, nr 3(1), 2013
Goldenberg H, Goldenberg I., Terapia rodzin, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa 2004
Robinson, B., Rhoden, J., Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005
Sasal H. D., Niebieskie karty. Procedura interwencji wobec przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Edukacyjne Parpa, Warszawa 2006.
Spurek S., Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Praktyczny komentarz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011
Węgierski Z., Eurosieroctwo w Polsce jako problem społeczny i pedagogiczny, Wychowanie na Co Dzień, 2008, nr 6
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 15:03)