SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody statystyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody statystyczne
Kod przedmiotu 14.0-WNS-RzK-D-MS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki. Uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej stosowania i ograniczeń metod i narzędzi statystyki w badaniach społecznych. Przygotowanie studentów do korzystania z pakietu statystycznego (PS IMAGO/STATISTICA) w analizie wyników badań.

Wymagania wstępne

Wiedza z metodologii badań społecznych, metod i technik badań społecznych; umiejętność stawiania problemów badawczych i formułowania hipotez, konstrukcji narzędzi badawczych. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office.

Zakres tematyczny

Zagadnienia teoretyczne

Statystyka i jej przedmiot: miejsce metod statystycznych w procedurze badawcze (rola, zadania, możliwości i ograniczenia), ważniejsze pojęcia statystyczne. Pomiar i charakterystyka skal pomiarowych. Porządkowanie, grupowanie i prezentacja wyników pomiaru: szeregi statystyczne, tabele kontyngencji, wykresy, struktura, częstość. Miary statystyczne: położenia, rozproszenia, asymetrii (klasyczne i pozycyjne). Statystyki opisowe (średnia, odchylenie standardowe, mediana, dominanta). Statystyka indukcyjna: wnioskowanie statystyczne: błąd pierwszego rodzaju, błąd drugiego rodzaju, poziom istotności, p-wartość. Hipotezy statystyczne: rodzaje hipotez, hipoteza zerowa. Testy statystyczne: parametryczne (testy T-Studenta) i nieparametryczne (test chi kwadrat).

Zagadnienia praktyczne

Przygotowanie badań ilościowych: omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru (ankieta). Wczytanie i kontrola danych empirycznych z kwestionariusza papierowego i online do programu PS IMAGO/STATISTICA: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków danych (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej. Przekształcanie surowych wyników: rekodowanie, obliczanie wartości. Wybór wielokrotny. Wybór obserwacji. Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, istotność związku, testy parametryczne i nieparametryczne. Raport z badań: analiza uzyskanych wyników, omówienie wyników.

Metody kształcenia

Treści teoretyczne: wykład konwencjonalny wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją przy wykorzystaniu programu PS IMAGO/STATISTICA

Treści praktyczne: ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Dozwolone są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna wymaga odrobienia podczas konsultacji. Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie minimum 55 punktów ze 100 możliwych zdobycia podczas zajęć. Punkty można uzyskać za: test z wiedzy teoretycznej (maksymalnie 20 punktów) i dwa kolokwia z umiejętności praktycznych (maksymalnie po 40 punktów z każdego kolokwium). Aby otrzymać pozytywną ocenę z przedmiotu należy zaliczyć każde z trzech kolokwiów – kolokwium teoretyczne na minimum 11 punktów, kolokwia praktyczne na minimum 21 punktów każde. Ocena końcowa: 55-64 punkty – ocena dostateczna, 65-74 punkty – ocena dostateczna plus, 75-84 punkty – ocena dobra, 85-94 punkty – ocena dobra plus, 95-100 punktów – ocena bardzo dobra.

Literatura podstawowa

  1. Górniak J., Wachnicki J. (2000),  Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków: Wydawnictwo SPSS Polska.
  2. Kwiatkowska G.E., Stasiuk K. (2008), SPSS w praktyce psychologicznej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  3. Nawojczyk M. (2004), Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków: Wydawnictwo SPSS Polska.
  4. Pavkov T.W., Pierce K.A.(2005), Do biegu, gotowi – start: wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Wieczorkowska G.(2003),  Statystyka: wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  2. Moore David S., McCabe George P., Craig Bruce A. (2021) Introduction to the Practice of Statistics.10th ed., W. H. Freeman and Company. A Macmillan Higher Education Company.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 16:50)