SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening interpersonalny wychowawcy resocjalizacyjnego |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-RzK-D-TIWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie przez osoby studiujące przestrzeni kontaktu interpersonalnego w wymiarze teoretycznym i praktycznym w postaci nabycia kompetencji, które warunkują jakość tego kontaktu. Celem jest analiza i trening kompetencji relacyjnych, dzięki którym można uzyskiwać optymalne relacje społeczne. Poznanie i trening narzędzi relacyjnych w pracy terapeutycznej i resocjalizacyjnej.
Wiedza z zakresu psychologii i socjologii
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Pogłębiony rozwój kompetencji społecznych – człowiek w relacji z samym sobą oraz innymi ludźmi;
Inteligencje wielorakie – wskazania diagnostyczne, ćwiczenia praktyczne;
Emocje i ich rola w relacjach interpersonalnych;
Role grupowe – ćwiczenia w rozpoznawaniu przyjmowanych ról w grupie i odpowiednie ich wykorzystanie;
Komunikacja werbalna i pozawerbalna – trening umiejętności
Trudne sytuacje relacyjne w grupie – skuteczne relacyjne sposoby rozwiązywania;
Proces grupowy – jego dynamika, rozwój, znaczenie;
Praca ćwiczeniowa nad poszczególnymi elementami procesu grupowego
Trening poszczególnym umiejętności interpersonalnych (asertywność, aktywne słuchanie, reagowanie na presję i agresję, informacja zwrotna);
Różnorodność form treningu interpersonalnego;
Różnorodność sposobów zastosowania elementów treningu resocjalizacyjnego w pracy wychowawcy.
Wykład interaktywny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń:
- przygotowanie i przedstawienie tematu eksperckiego (praca w grupach max. 3 osoby) 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
- przedstawienie analizy indywidualnego przypadku i propozycja ćwiczenia wspierającego kompetencje społeczne tej osoby (kryteria omówione szczegółowo z uczestnikami zajęć);
- aktywność na zajęciach, zabieranie głosu w dyskusji, prezentowanie własnego zdania, angażowanie się w zadania w trakcie zajęć;
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 15:22)