SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening interpersonalny wychowawcy resocjalizacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening interpersonalny wychowawcy resocjalizacyjnego
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-TIWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie przez osoby studiujące przestrzeni kontaktu interpersonalnego w wymiarze teoretycznym i praktycznym w postaci nabycia kompetencji, które warunkują  jakość tego kontaktu. Celem jest analiza i trening kompetencji relacyjnych, dzięki którym można uzyskiwać optymalne relacje społeczne. Poznanie i trening narzędzi relacyjnych w pracy terapeutycznej i resocjalizacyjnej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii i socjologii

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:

Pogłębiony rozwój kompetencji społecznych – człowiek w relacji z samym sobą oraz innymi ludźmi;

Inteligencje wielorakie – wskazania diagnostyczne, ćwiczenia praktyczne;

Emocje i ich rola w relacjach interpersonalnych;

Role grupowe – ćwiczenia w rozpoznawaniu przyjmowanych ról w grupie i odpowiednie ich wykorzystanie;

Komunikacja werbalna i pozawerbalna – trening umiejętności

Trudne sytuacje relacyjne w grupie – skuteczne relacyjne sposoby rozwiązywania;

Proces grupowy – jego dynamika, rozwój, znaczenie;

Praca ćwiczeniowa nad poszczególnymi elementami procesu grupowego

Trening poszczególnym umiejętności interpersonalnych (asertywność, aktywne słuchanie, reagowanie na presję i agresję, informacja zwrotna);

Różnorodność form treningu interpersonalnego;

Różnorodność sposobów zastosowania elementów treningu resocjalizacyjnego w pracy wychowawcy.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń:

- przygotowanie i przedstawienie tematu eksperckiego (praca w grupach max. 3 osoby) 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

- przedstawienie analizy indywidualnego przypadku i propozycja ćwiczenia wspierającego kompetencje społeczne tej osoby (kryteria omówione szczegółowo z uczestnikami zajęć);

- aktywność na zajęciach, zabieranie głosu w dyskusji, prezentowanie własnego zdania, angażowanie się w zadania w trakcie zajęć;

 

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Kozak A. Proces grupowy. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i wykładowców, Onepress, Warszawa 2017;
  2. Jedliński K. (red.) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa 2011;
  3. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, DIFIN, 2016

 

Literatura uzupełniająca

  1. Kulik R., Trening interpersonalny. Proces grupowy w praktyce trenerskiej, ENETEIA, 2021;
  2. Kozak A., Bielecki R., Rzeczkowski M., Nastolatek potrzebuje wsparcia, SENSUS, 2023;
  3. Pozostała literatura uzupełniana na bieżąco przez osobę prowadzącą zajęcia;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 15:22)