SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy andragogiki dla służb mundurowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy andragogiki dla służb mundurowych
Kod przedmiotu 05.5-WNS-RzK-D-PASM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą procesów uczenia się i  edukacji dorosłych, specyfiki uczenia się w dorosłości, uwarunkowań,  sposobów wsparcia i organizacji tego procesu w ujęciu całożyciowym. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego i krytycznego myślenia o współczesnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych.

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza  psychologiczna o dorosłości jako okresie rozwojowym człowieka.

Zakres tematyczny

  1.  Wprowadzenie do andragogiki: podstawowe pojęcia, przedmiot i społeczne funkcje andragogiki; rozwój edukacji dorosłych i  rozwój refleksji andragogicznej.
  2. Całożyciowe uczenie się jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się.
  3. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej dorosłych w świetle badań i wybranych teorii.
  4. Andragogiczne teorie uczenia się:  uczenie się transformatywne, uczenia się z doświadczenia;   uczenia się sytuacyjne,; uczenie się biograficzne
  5. Specyfika uczenia się dorosłych i sposoby  wsparcia uczestnictwa edukacyjnego dorosłych
  6. Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny.
  7. Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurensky'ego.
  8. Instytucjonalne ramy  edukacji dorosłych. Instytucjonalna edukacja dorosłych skazanych

Metody kształcenia

Wykład interaktywny, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa

warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena  z kolokwium końcowe (progi punktowe: 55% - 60% - dostateczny; 61% - 70% - dostateczny plus; 71% - 80% - dobry; 81% - 90% - dobry plus; 91% - 100% - bardzo dobry).

 

Literatura podstawowa

  • Becker-Pestka D., Organizacja systemu edukacji skazanych w Polsce, „E-mentor” 2019.
  • Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
  • Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
  • Kalaman M., Penitencjarne uwarunkowania edukacji (od alfabetyzacji po kształcenie ustawiczne) więźniów w Polsce, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2016, nr 2.
  • Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
  • Older Men Learning in the Community: European Snapshots, M. Radowan, S. Jelenc Krašovec (red.), University Press, Ljubljana 2014.
  • Schugurensky D., 2000, The forms of informal learning: towards a conceptualization of the  fieldhttps://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf.

Literatura uzupełniająca

  • Dyskursy Młodych Andragogów”,  tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-25 (2020-2024).
  • Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 09:36)