Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą procesów uczenia się i edukacji dorosłych, specyfiki uczenia się w dorosłości, uwarunkowań, sposobów wsparcia i organizacji tego procesu w ujęciu całożyciowym. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego i krytycznego myślenia o współczesnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza psychologiczna o dorosłości jako okresie rozwojowym człowieka.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do andragogiki: podstawowe pojęcia, przedmiot i społeczne funkcje andragogiki; rozwój edukacji dorosłych i rozwój refleksji andragogicznej.
Całożyciowe uczenie się jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się.
Uwarunkowania aktywności edukacyjnej dorosłych w świetle badań i wybranych teorii.
Andragogiczne teorie uczenia się: uczenie się transformatywne, uczenia się z doświadczenia; uczenia się sytuacyjne,; uczenie się biograficzne
Specyfika uczenia się dorosłych i sposoby wsparcia uczestnictwa edukacyjnego dorosłych
Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny.
Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurensky'ego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa
warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium końcowe (progi punktowe: 55% - 60% - dostateczny; 61% - 70% - dostateczny plus; 71% - 80% - dobry; 81% - 90% - dobry plus; 91% - 100% - bardzo dobry).
Literatura podstawowa
Becker-Pestka D., Organizacja systemu edukacji skazanych w Polsce, „E-mentor” 2019.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
Kalaman M., Penitencjarne uwarunkowania edukacji (od alfabetyzacji po kształcenie ustawiczne) więźniów w Polsce, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2016, nr 2.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Older Men Learning in the Community: European Snapshots, M. Radowan, S. Jelenc Krašovec (red.), University Press, Ljubljana 2014.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.