SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy prawne ścigania i resocjalizacji przestępców - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy prawne ścigania i resocjalizacji przestępców
Kod przedmiotu 10.4-WNS-RzK-D-PPSRP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Mateusz Tomczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi procesu ścigania i resocjalizacji przestępców w polskim porządku prawnym, a w szczególności ze źródłami prawnymi działalności penalnej i penitencjarnej, treścią, ramami i celami odpowiedzialności karnej, zasadami, regułami oraz celami i metodami wykonywania kar i innych środków reakcji karnej.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

  1. Definicja resocjalizacji w nauce prawnej. Źródła prawa karnego i prawa karnego wykonawczego.
  2. Zasady odpowiedzialności karnej, definicja przestępstwa, definicja przestępcy (sprawcy, podejrzanego, oskarżonego, skazanego, recydywisty, mulitrecydywisty)
  3. Pojęcie kary, środka karnego, środka probacyjnego, środka kompensacyjnego, środka zabezpieczającego. Cele kar i innych środków reakcji karnej. Zasady i dyrektywy wymiaru kary i innych środków reakcji karnej
  4. Zasady i reguły prawa karnego-wykonawczego w standardach międzynarodowych i krajowych przy wykonywaniu kar.
  5. Organy postępowania karnego wykonawczego, status skazanego, jego prawa i obowiązki w postępowaniu karno-wykonawczym, przebieg wykonania kary i innych środków reakcji karnej, ze szczególnym uwzględnieniem wykonania kary pozbawienia wolności,
  6. Cele wykonania kary pozbawienia wolności w zakresie kształtowania prawidłowej osobowości i postaw społecznych skazanego, środki oddziaływania na postawę skazanego (możliwość pracy, angażowania się w działalność oświatową, kulturalną, społeczną, prawo do kontaktu z rodziną i znajomymi, nagrody, a także i kary dyscyplinarne)
  7. Rodzaje zakładów karnych i ogólna charakterystyka sposobów wykonywania w nich kary pozbawienia wolności (zakłady karne zamknięte, zakłady karne półotwarte, zakłady karne otwarte)
  8. Prawo skazanych do wnoszenia o odroczenie wykonania kary, przerwy w karze, warunkowego przedterminowego zwolnienia z odbycia reszty kary
  9. Pomoc postpenitencjarna
  10. Dozór elektroniczny jako alternatywa dla izolacji przy pozbawieniu wolności – podstawy prawne i cele dozoru elektronicznego

Metody kształcenia

  1. W ramach ćwiczeń: prezentacje i projekty studentów, rozwiązywanie kazusów, studium przypadków, dyskusja prowadzącego ze studentami, analiza tekstu aktów prawnych, przygotowywanie przez studentów wybranych przez prowadzącego projektów pism właściwych dla postępowania karnego i karno-wykonawczego
  2. W ramach wykładu: wykład konwencjonalny (teoretyczny) z elementami dyskusji

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. W ramach ćwiczeń:
    1. obowiązkowa obecność studentów na zajęciach,
    2. bieżąca praca studentów na zajęciach,
    3. odpytywanie studentów z zakresu materiału zaleconego do przyswojenia
    4. kolokwiom zaliczeniowe na koniec ćwiczeń. Kolokwium przeprowadzane jest w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru). Ilość pytań w teście oraz ilość proponowanych odpowiedzi w ramach każdego pytania – do uznania prowadzącego.
  2. W ramach wykładu: egzamin w formie pisemnej – test jednokrotnego wyboru albo pytania otwarte – do uznania prowadzącego. Ilość pytań w teście oraz proponowanych odpowiedzi w ramach każdego pytania – do uznania prowadzącego. Ilość pytań otwartych – do uznania prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 Konstytucja RP (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997, Nr 88, poz. 553 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. 1997, nr 89, poz. 555 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. 1997, nr 90, poz. 557 z późn. zm.)

  1. Michał Królikowski, Robert Zawłocki, Prawo karne z testami online, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020.
  2. Lech Gardocki, Prawo karne, wydanie 17, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023.
  3. Małgorzata Kuć, Prawo karne wykonawcze, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2017.
  4. Małgorzata Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Małgorzata Kuć, Kryminologia, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015.
  2. Leksykon kryminologii. 100 podstawowych pojęć, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015.
  3. Bronisław Urban, Jan M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Wydawnictwo naukowe PWN i Wyższa szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008.
  4. Barbara Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Wydawnictwo Zakamycze, Kraków 2000.
  5. Marek Mozgawa (red.), Kodeks karny. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2023.
  6. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2023.
  7. Stefan Lelental, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2020.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 07-02-2024 09:16)