SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka resocjalizacji |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-RzK-D-MR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Celem będzie także kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.
Wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii
Repetytorium metodyczne – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii;
Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania;
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o feedback;
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny;
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny;
Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania;
Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej;
Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania;
Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji postraumatycznej;
Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji;
Streetworking jako metoda pracy;
Innowacyjne metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym;
Innowacyjne metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym;
Metody resocjalizacyjne stosowane w różnych krajach;
Trening poszczególnych elementów analizowanych metod i ich wykorzystania w określonych sytuacjach resocjalizacyjnych;
Analiza przypadków, metody warsztatowe, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń :
przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( grupa max.3 os) od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0);
- przygotowanie i przedstawienie projektu oddziaływań resocjalizacyjnych z wykorzystaniem określonej metody;
- aktywność na zajęciach;
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Ambrozik W., Młodociani mordercy. Poznań 2003;
Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna. Warszawa 2007;
Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków 2009;
Kamiński M., Gry więzienne. Warszawa 2006;
Kozaczuk F., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów, Kraków 2008 ;
Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wyd. Uniwersytetu. Gdańskiego 1994;
Miller A., Gdy runą mury milczenia. Poznań 2006
Tillman K. J., Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa 1996;
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków 2004;
Urban B., Stanik J., I, II tom Resocjalizacja. Warszawa 2007;
Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa.
Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa.
Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne.
Wolska A. (1999), Wybrane warunki socjalizacji zabójców
James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008
Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa.
Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka.
Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.
Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin.
Oraz literatura na bieżąco uzupełniana przez osobę prowadzącą
SYLABUS OPRACOWAŁ: DR ANDRZEJ ZYGADŁO
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 09:39)