SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-MR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Celem będzie także kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii

Zakres tematyczny

Repetytorium metodyczne – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii;

Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania;

Metodyka korygowania nieakceptowalnych  zachowań w oparciu o feedback;

Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny;

Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny;

Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania;

Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej;

Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania;

Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji postraumatycznej;

Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji;

Streetworking jako metoda pracy;

Innowacyjne metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym;

Innowacyjne metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym;

Metody resocjalizacyjne stosowane w różnych krajach;

Trening poszczególnych elementów analizowanych metod i ich wykorzystania w określonych sytuacjach resocjalizacyjnych;

Metody kształcenia

Analiza przypadków, metody warsztatowe, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń :

przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( grupa max.3 os) od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0);

- przygotowanie i przedstawienie projektu oddziaływań resocjalizacyjnych z wykorzystaniem określonej metody;

- aktywność na zajęciach;

 

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Ambrozik W., Młodociani mordercy. Poznań 2003;

Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna. Warszawa 2007;

Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków 2009;

Kamiński M., Gry więzienne. Warszawa 2006;

Kozaczuk F., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów, Kraków 2008 ;

Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wyd. Uniwersytetu. Gdańskiego 1994;

Miller A., Gdy runą mury milczenia. Poznań 2006

Tillman K. J., Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa 1996;

Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków 2004;

Urban B., Stanik J., I, II tom Resocjalizacja. Warszawa 2007;

Literatura uzupełniająca

Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa.

Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa

Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa.

Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne.

Wolska A. (1999), Wybrane warunki socjalizacji zabójców

James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008

Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa.

Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka.

Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.

Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin.

 

Oraz literatura na bieżąco uzupełniana przez osobę prowadzącą

 

Uwagi

 

SYLABUS OPRACOWAŁ: DR ANDRZEJ ZYGADŁO


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 09:39)