SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat pracy w grupie zróżnicowanej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat pracy w grupie zróżnicowanej
Kod przedmiotu 05.9-WNS-RzK-D-WPGZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pracą z grupą zrożnicowaną 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w grupie

Zakres tematyczny

1. Struktura małej grupy społecznej.

2. Proces grupowy.

3. Wybrane funkcje w grupie zróżnicowanej: lider, mędrzec, klaun, kozioł ofiarny, wyraziciel emocji itp.

4. Funkcjonowanie grupy zróżnicowanej we względu na: inteligencję, temperament, status społeczno-ekonomiczny dziecka.

5. Dostosowanie zadań do indywidualnego profilu jednostki w kontekście procesu grupowego.

6. Dbałość wychowawcy o niewykluczanie z grupy.

7. Wykorzystanie procesu grupowego w nauczaniu i wychowaniu jednostki w kontekście kształtowania umiejętności kooperacji w grupie.

8. Facylitacja społeczna i rozproszenie odpowiedzialności w grupie - metody przeciwdziałania.

9. Dostosowywanie zadań w pracy grupowej do kompetencji osobistych jednostki i jego pozycji w grupie.

Metody kształcenia

aktywne metody pracy z osobami studiującymi 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu 

Literatura podstawowa

Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN.

Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN.

Głodkowska, J. (red.) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyd. APS.

Kozak, A. (2010). Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Pawlik, J. (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: ENETEIA.

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Wasilewski, B.W., Engel, L. (red.) (2011). Grupowy trening balintowski. Teoria i zastosowanie. Warszawa: Eneteia.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 14:27)