SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat pracy w grupie zróżnicowanej |
Kod przedmiotu | 05.9-WNS-RzK-D-WPGZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pracą z grupą zrożnicowaną
Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w grupie
1. Struktura małej grupy społecznej.
2. Proces grupowy.
3. Wybrane funkcje w grupie zróżnicowanej: lider, mędrzec, klaun, kozioł ofiarny, wyraziciel emocji itp.
4. Funkcjonowanie grupy zróżnicowanej we względu na: inteligencję, temperament, status społeczno-ekonomiczny dziecka.
5. Dostosowanie zadań do indywidualnego profilu jednostki w kontekście procesu grupowego.
6. Dbałość wychowawcy o niewykluczanie z grupy.
7. Wykorzystanie procesu grupowego w nauczaniu i wychowaniu jednostki w kontekście kształtowania umiejętności kooperacji w grupie.
8. Facylitacja społeczna i rozproszenie odpowiedzialności w grupie - metody przeciwdziałania.
9. Dostosowywanie zadań w pracy grupowej do kompetencji osobistych jednostki i jego pozycji w grupie.
aktywne metody pracy z osobami studiującymi
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu
Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: WN PWN.
Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: WN PWN.
Głodkowska, J. (red.) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.
Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyd. APS.
Kozak, A. (2010). Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Pawlik, J. (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: ENETEIA.
Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Wasilewski, B.W., Engel, L. (red.) (2011). Grupowy trening balintowski. Teoria i zastosowanie. Warszawa: Eneteia.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-02-2024 14:27)