SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kierowanie zespołami w resocjalizacji i służbach mundurowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kierowanie zespołami w resocjalizacji i służbach mundurowych
Kod przedmiotu 04.5-WNS-RzK-D-KZRSM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych osób studiujących niezbędnych do kierowania zespołami w obszarze resocjalizacji i służb mundurowych

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii i socjologii

Zakres tematyczny

Wykłady:

Instytucje resocjalizacyjne i służby mundurowe – rodzaje, formy funkcjonowania, uwarunkowania, przepisy prawne;

Struktura organizacyjna instytucji resocjalizacyjnych i służb mundurowych;

Rola emocji w funkcjonowaniu liderów – kierowników zespołów;

Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym;

Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych w środowisku otwartym;

Specyfika kierowania zespołami w służbach mundurowych;

Wzory zarządzania zespołami zależne od przyjętej w instytucji kultury organizacyjnej;

Innowacje i tendencje w nowoczesnym kierowaniu zespołami w resocjalizacji i służbach mundurowych.

Ćwiczenia:

Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych i służbach mundurowych – style kierowania. Analiza różnic;

Metody oddziaływania kierowniczego odpowiadające różnym przyjętym stylom kierowania;

Konflikt w zespole. Strategie rozwiązywania

Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami relacyjnymi w zespołach;

Kreowanie atmosfery sprzyjającej zaangażowaniu osób podwładnych;

Motywowanie, ocenianie jako narzędzia pracy menedżerskiej;

Trening komunikacji w zespole.

Metody kształcenia

 Wykład interaktywny, konwersatoryjny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z:

wykładu (egzamin pisemny z progami punktowymi  w skali  od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

oraz z ćwiczeń (przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); przygotowanie i omówienie indywidualnego przypadku ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); aktywność na zajęciach;

 Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Mietlewski Z., Sudenis R., jakość usług kadry kierowniczej jako determinanta zmian innowacyjnych w działalności policji (w:) Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2004 nr 1045 (s.459-467);

Letkiewicz A., (red.) Etyka w zarządzaniu policją, Szczytno 2017;

Po prostu motywuj. Poradnik biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

Policja. Kwartalnik kadry kierowniczej policji;

Laloux F., Pracować inaczej, Warszawa 2016;

 

Dodatkowa literatura uzupełniana na bieżąco przez osobę prowadząca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 14:22)