SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kierowanie zespołami w resocjalizacji i służbach mundurowych |
Kod przedmiotu | 04.5-WNS-RzK-D-KZRSM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych osób studiujących niezbędnych do kierowania zespołami w obszarze resocjalizacji i służb mundurowych
Wiedza z zakresu psychologii i socjologii
Wykłady:
Instytucje resocjalizacyjne i służby mundurowe – rodzaje, formy funkcjonowania, uwarunkowania, przepisy prawne;
Struktura organizacyjna instytucji resocjalizacyjnych i służb mundurowych;
Rola emocji w funkcjonowaniu liderów – kierowników zespołów;
Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym;
Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych w środowisku otwartym;
Specyfika kierowania zespołami w służbach mundurowych;
Wzory zarządzania zespołami zależne od przyjętej w instytucji kultury organizacyjnej;
Innowacje i tendencje w nowoczesnym kierowaniu zespołami w resocjalizacji i służbach mundurowych.
Ćwiczenia:
Kierowanie zespołami w placówkach resocjalizacyjnych i służbach mundurowych – style kierowania. Analiza różnic;
Metody oddziaływania kierowniczego odpowiadające różnym przyjętym stylom kierowania;
Konflikt w zespole. Strategie rozwiązywania
Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami relacyjnymi w zespołach;
Kreowanie atmosfery sprzyjającej zaangażowaniu osób podwładnych;
Motywowanie, ocenianie jako narzędzia pracy menedżerskiej;
Trening komunikacji w zespole.
Wykład interaktywny, konwersatoryjny; analiza przypadków, symulacje diagnostyczne, metoda projektów, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskaną z ocen z:
wykładu (egzamin pisemny z progami punktowymi w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
oraz z ćwiczeń (przygotowanie i prezentacja tematu eksperckiego ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); przygotowanie i omówienie indywidualnego przypadku ( od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0); aktywność na zajęciach;
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Mietlewski Z., Sudenis R., jakość usług kadry kierowniczej jako determinanta zmian innowacyjnych w działalności policji (w:) Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2004 nr 1045 (s.459-467);
Letkiewicz A., (red.) Etyka w zarządzaniu policją, Szczytno 2017;
Po prostu motywuj. Poradnik biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, Warszawa 2011
Policja. Kwartalnik kadry kierowniczej policji;
Laloux F., Pracować inaczej, Warszawa 2016;
Dodatkowa literatura uzupełniana na bieżąco przez osobę prowadząca
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-02-2024 14:22)