SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika rastrowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika rastrowa
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-IDN-GR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Informatyka dla nauczycieli
Profil praktyczny
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium - - 14
(w tym jako e-learning)
0,93
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w obszarze projektowania graficznego. Wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się cyfrowymi technikami przetwarzania obrazu (od pomysłu do realizacji).

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  • Podstawy edycji grafiki rastrowej.
  • Cechy grafiki rastrowej, sposoby zapisu obrazu.
  • Praca na warstwach.
  • Zastosowanie kanałów.
  • Filtry i efekty artystyczne, tworzenie pędzli.
  • Edycja fotografii (obróbka i retusz zdjęć).
  • Korekcja kolorów.
  • Korzystanie ze ścieżek - wektory w grafice rastrowej.
  • Kompresja grafik
  • Przekształcenia obrazów - kadrowanie, skalowanie, obracanie.
  • Praca z tekstem
  • Rysowanie w programie GIMP
  • Zastosowanie pakietu GAP
  • Tworzenie animacji gif
  • Projektowanie okładki do książki / e-booka
  • Tworzenie piktogramów / infografik
  • Korzystanie z darmowych baz obrazów i grafik

Oprogramowanie: Gimp - www.gimp.org, Photopea - www.photopea.com, Photofiltre - www.photofiltre-studio.com, Krita - www.krita.org

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z materiałami dydaktycznymi (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online i tutoriali), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac i zadań podlegających ocenie. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.

Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:

  • od 90% punktów - bdb
  • od 80% punktów - db+
  • od 70% punktów - db
  • od 60% punktów - dst+
  • od 50% punktów - dst

Literatura podstawowa

  • Gajda W., GIMP. Ćwiczenia praktyczne. Wydanie II, Helion, Gliwice 2013
  • Gajda W., GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II, Helion, Gliwice 2013.
  • https://www.gimp.org/tutorials/
  • Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  • Witkowski B., GIMP. Niesamowite efekty, Helion, Gliwice 2019.
  • Witkowski B., GIMP. Poznaj świat grafiki komputerowej, Helion, Gliwice 2019.
  • Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Każdorazowo wskazana przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca

  • Gumster J., Robert Shimonski R.., GIMP. Biblia, Helion, Gliwice 2013

Każdorazowo wskazana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)