SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Platformy zdalnego kształcenia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Platformy zdalnego kształcenia
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-IDN-PZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Informatyka dla nauczycieli
Profil praktyczny
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium - - 14
(w tym jako e-learning)
0,93
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie uczestników studiów podyplomowych z ideą kształcenia na odległość. Nabycie przez nich umiejętności wyboru, instalacji oraz zarządzania aplikacjami wspomagającymi proces kształcenia.

Wymagania wstępne

podstawowa obsługa komputera i smartfonu

Zakres tematyczny

  • Prezentacja problematyki nauczania na odległość z historycznego punku widzenia, komparacja ewolucji nauczania na odległość w Polsce i innych krajach.
  • Usytuowanie e-nauczania w teoriach pedagogicznych.
  • Polskie przepisy prawa dot. kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość.
  • Wybór rozwiązań technologicznych w e-edukacji, budowa platform e-learningowych.
  • Ogólna charakterystyka obecnie funkcjonujących aplikacji wspomagających nauczanie na odległość, analiza możliwości oraz ograniczeń platform e-learning, analiza kosztowa.
  • Konfiguracja i obsługa systemów Google Workspace, Microsoft 365, Moodle
  • Platformy/kursy otwarte - MOOC
  • Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line.
  • Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć on-line, wymogi oraz zadania stawiane twórcom, uczestnikom oraz administratorom systemów e-learningowych.

Metody kształcenia

Wykład, pokaz, dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Oceniana będzie umiejętność administrowania platformami wspomagającymi proces kształcenia na odległość, umiejętność stworzenia kursu.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.

Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:

  • od 90% punktów - bdb
  • od 80% punktów - db+
  • od 70% punktów - db
  • od 60% punktów - dst+
  • od 50% punktów - dst

Literatura podstawowa

  • Pytlik M., Wdrożenie Office 365 w małej organizacji krok po kroku, Helion, Gliwice 2021
  • Brett H., Korzystanie z usług Microsoft Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze, Helion, Gliwice 2020
  • Brzózka P., Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj.., wyd. Helion, 2011
  • Buchner A., Moodle 4 Administration - Fourth Edition, wyd. Packt Publishing, 2022.
  • Iyer B., Jeevaganambi A., Google Workspace User Guide. A practical guide to using Google Workspace apps efficiently while integrating them with your data, e-book, wyd. Packt Publishing, 2022
  • Wagner J., Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji pedagogów, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011.
  • Microsoft Office 365 dla szkół, uczniów i studentów, https://www.microsoft.com/pl-pl/education
  • Google for education, https://edu.google.com/
  • Microsoft Education, https://www.youtube.com/@MicrosoftEDU/videos
  • Google for Education, https://www.youtube.com/@GoogleforEducation/videos

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  • Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2002.
  • Juszczyk S., Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Informatyczne kształcenie nauczycieli, red. J. Migdałek, Kraków 2001.
  • Kubiak M., Internet dla nauczycieli: nauczanie na odległość, Warszawa 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)