Zapoznanie uczestników studiów podyplomowych z ideą kształcenia na odległość. Nabycie przez nich umiejętności wyboru, instalacji oraz zarządzania aplikacjami wspomagającymi proces kształcenia.
Wymagania wstępne
podstawowa obsługa komputera i smartfonu
Zakres tematyczny
Prezentacja problematyki nauczania na odległość z historycznego punku widzenia, komparacja ewolucji nauczania na odległość w Polsce i innych krajach.
Usytuowanie e-nauczania w teoriach pedagogicznych.
Polskie przepisy prawa dot. kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość.
Wybór rozwiązań technologicznych w e-edukacji, budowa platform e-learningowych.
Ogólna charakterystyka obecnie funkcjonujących aplikacji wspomagających nauczanie na odległość, analiza możliwości oraz ograniczeń platform e-learning, analiza kosztowa.
Konfiguracja i obsługa systemów Google Workspace, Microsoft 365, Moodle
Platformy/kursy otwarte - MOOC
Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów on-line.
Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć on-line, wymogi oraz zadania stawiane twórcom, uczestnikom oraz administratorom systemów e-learningowych.
Metody kształcenia
Wykład, pokaz, dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Oceniana będzie umiejętność administrowania platformami wspomagającymi proces kształcenia na odległość, umiejętność stworzenia kursu.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.
Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:
od 90% punktów - bdb
od 80% punktów - db+
od 70% punktów - db
od 60% punktów - dst+
od 50% punktów - dst
Literatura podstawowa
Pytlik M., Wdrożenie Office 365 w małej organizacji krok po kroku, Helion, Gliwice 2021
Brett H., Korzystanie z usług Microsoft Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze, Helion, Gliwice 2020
Brzózka P., Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj.., wyd. Helion, 2011
Iyer B., Jeevaganambi A., Google Workspace User Guide. A practical guide to using Google Workspace apps efficiently while integrating them with your data, e-book, wyd. Packt Publishing, 2022
Wagner J., Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji pedagogów, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011.
Microsoft Office 365 dla szkół, uczniów i studentów, https://www.microsoft.com/pl-pl/education
Google for education, https://edu.google.com/
Microsoft Education, https://www.youtube.com/@MicrosoftEDU/videos
Google for Education, https://www.youtube.com/@GoogleforEducation/videos
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2002.
Juszczyk S., Kompetencje nauczyciela w kształceniu na odległość, [w:] Informatyczne kształcenie nauczycieli, red. J. Migdałek, Kraków 2001.
Kubiak M., Internet dla nauczycieli: nauczanie na odległość, Warszawa 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.