Przygotowanie dydaktyczne uczestników studiów podyplomowych do prowadzenia lekcji z przedmiotu informatyka na poziomie szkoły podstawowej (klasy 4-8). Zapoznanie z podstawami programowymi z informatyki oraz warunkami pracy nauczyciela informatyki. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zróżnicowanych metod nauczania na lekcjach informatyki.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Treści wykładów:
Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły podstawowej.
Podstawa programowa, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów matematyka i informatyka w szkole podstawowej. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych. Zapoznanie z aktualną podstawą programową i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej.
Problematyka i specyfika nauczania informatyki w szkole podstawowej.
Taksonomie celów nauczania i ich odniesienie do celów nauczania informatyki.
Konstrukcja wymagań edukacyjnych (planu wynikowego) i jego dostosowywanie do indywidualnych możliwości uczniów.
Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki.
Myślenie komputacyjne i kompetencje kluczowe w edukacji matematycznej i informatycznej oraz sposoby ich rozwijania.
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania dla informatyki w szkole podstawowej, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, uczenie się˛ przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia.
Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki.
Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół podstawowych z informatyki
Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
Środki dydaktyczne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki.
Rola nauczyciela informatyki w szkole podstawowej.
Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.
Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki.
Metody i techniki skutecznego uczenia się. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz logicznego i krytycznego myślenia, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej.
Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej. Ocenianie i jego rodzaje.
Nauczanie zdalne: geneza, rodzaje szkoleń internetowych, wybrane technologie wykorzystywane w nauczaniu zdalnym, zalety i wady, nowe trendy w e-learningu. Podstawowe zasady tworzenia materiałów e-learningowych.
Treści ćwiczeń
Umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć.
Planowanie lekcji matematyki i informatyki. Tworzenie scenariuszy i konspektów lekcji, formułowanie celów nauczania.
Tworzenie materiałów edukacyjnych na lekcje informatyki (wskazówki dla uczniów, prezentacje, tutoriale, karty pracy itp.) dostosowanych do potrzeb i możliwości poznawczych uczniów, zasady ich tworzenia. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych takich jak np. gry dydaktyczne i maty, materiałów chmurowych
Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole podstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji.
Ewaluacja dydaktyczna – pomiar dydaktyczny na lekcji informatyki. Konstruowanie narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów.
Poszanowanie praw własności intelektualnej oraz odpowiedzialne wykorzystanie mediów cyfrowych.
Rozwijanie kompetencji kluczowych w ramach nauczania informatyki: umiejętności samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, kompetencji komunikacyjnych i samokształcenia.
Metodyka realizacji poszczególnych treści w ramach informatyki: uczenie się przez działanie i rozwiązywanie problemów – realizacja projektów uczniowskich,
Właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów, praca z uczniem zdolnym, trudności w uczeniu się informatyki, wspieranie uczniów w ich pokonywaniu.
Wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowanie multimediów.
Metody kształcenia
wykład:
wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja,
ćwiczenia:
dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych, itp.), metoda aktywizująca - "burza mózgów", praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.
Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:
Furmanek W., Piecuch A., Dydaktyka informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010
Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
Walat A., Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.
Arends R.J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000
Denek K., Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994
Kozak W., Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999
Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999
Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987
Sawiński J., Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2
Sołtys D., Szmigiel M., Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997
Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001
Literatura uzupełniająca
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2004.
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
Stróżyński K., Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999
Suchańska M., Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996
Ochenduszko J., Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.