SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka informatyki 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka informatyki 1
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-IDN-DI1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Informatyka dla nauczycieli
Profil praktyczny
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jarosław Wagner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 30
(w tym jako e-learning)
2
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie dydaktyczne uczestników studiów podyplomowych do prowadzenia lekcji z przedmiotu informatyka na poziomie szkoły podstawowej (klasy 4-8). Zapoznanie z podstawami programowymi z informatyki oraz warunkami pracy nauczyciela informatyki. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zróżnicowanych metod nauczania na lekcjach informatyki.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

  • Miejsce informatyki w ramowym planie nauczania na etapie szkoły podstawowej.
  • Podstawa programowa, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów matematyka i informatyka w szkole podstawowej. Rola podręczników w nauczaniu przedmiotów informatycznych. Zapoznanie z aktualną podstawą programową i programami nauczania obejmującym treści informatyczne, realizowanym w szkole podstawowej.
  • Problematyka i specyfika nauczania informatyki w szkole podstawowej.
  • Taksonomie celów nauczania i ich odniesienie do celów nauczania informatyki.
  • Konstrukcja wymagań edukacyjnych (planu wynikowego) i jego dostosowywanie do indywidualnych możliwości uczniów.
  • Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Zagadnienie nauczania  interdyscyplinarnego. Projektowanie środowiska materialnego lekcji informatyki.
  • Myślenie komputacyjne i kompetencje kluczowe w edukacji matematycznej i informatycznej oraz sposoby ich rozwijania. 
  • Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania dla informatyki w szkole podstawowej, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, uczenie się˛ przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia.
  • Metodyka nauczania zagadnień związanych z algorytmizacją i programowaniem
  • Kontrola i ocena efektów pracy uczniów na lekcjach informatyki.
  • Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym. Realizacja zagadnień pojawiających się w zadaniach konkursowych dla uczniów szkół podstawowych z informatyki
  • Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
  • Środki dydaktyczne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
  • Trudności w uczeniu się informatyki na lekcjach informatyki.
  • Rola nauczyciela informatyki w szkole podstawowej.
  • Współpraca nauczyciela informatyki z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych ucznia i przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa na lekcjach informatyki.
  • Metody i techniki skutecznego uczenia się. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz logicznego i krytycznego myślenia, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej.
  • Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej. Ocenianie i jego rodzaje.
  • Nauczanie zdalne: geneza, rodzaje szkoleń internetowych, wybrane technologie wykorzystywane w nauczaniu zdalnym, zalety i wady, nowe trendy w e-learningu. Podstawowe zasady tworzenia materiałów e-learningowych.

 

Treści ćwiczeń

  • Umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć.
  • Planowanie lekcji matematyki i informatyki. Tworzenie scenariuszy i konspektów lekcji, formułowanie celów nauczania.
  • Tworzenie materiałów edukacyjnych na lekcje informatyki (wskazówki dla uczniów, prezentacje, tutoriale, karty pracy itp.) dostosowanych do potrzeb i możliwości poznawczych uczniów, zasady ich tworzenia. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych takich jak np. gry dydaktyczne i maty, materiałów chmurowych
  • Przykłady realizacji wybranych zagadnień programowych nauczania informatyki w szkole podstawowej. Analiza przykładowych scenariuszy lekcji.
  • Ewaluacja dydaktyczna – pomiar dydaktyczny na lekcji informatyki. Konstruowanie narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów.
  • Poszanowanie praw własności intelektualnej oraz odpowiedzialne wykorzystanie mediów cyfrowych.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych w ramach nauczania informatyki: umiejętności samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, kompetencji komunikacyjnych i samokształcenia.
  • Metodyka realizacji poszczególnych treści w ramach informatyki: uczenie się przez działanie i rozwiązywanie problemów – realizacja projektów uczniowskich,
  • Właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach.
  • Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów, praca z uczniem zdolnym, trudności w uczeniu się informatyki, wspieranie uczniów w ich pokonywaniu.
  • Wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowanie multimediów.

Metody kształcenia

  • wykład:
    • wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja,
  • ćwiczenia:
    • dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych, itp.), metoda aktywizująca - "burza mózgów", praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.

Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:

  • od 90% punktów - bdb
  • od 80% punktów - db+
  • od 70% punktów - db
  • od 60% punktów - dst+
  • od 50% punktów - dst

 

Literatura podstawowa

  • Dydaktyka informatyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, http://www.di.ur.edu.pl/wydania.htm (czasopismo online)
  • Furmanek W., Piecuch A., Dydaktyka informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010
  • Juszczyk S., Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003
  • Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
  • Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003.
  • Walat A., Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007.

 

  • Arends R.J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998
  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000
  • Denek K., Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1
  • Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994
  • Kozak W., Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999
  • Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000
  • Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998
  • Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999
  • Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990
  • Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999
  • Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988
  • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987
  • Sawiński J., Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2
  • Sołtys D., Szmigiel M., Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997
  • Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

Literatura uzupełniająca

  • Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2004.
  • Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004.
  • Stróżyński K., Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999
  • Suchańska M.,  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001
  • Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996
  • Ochenduszko J., Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)