SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Cyberbezpieczeństwo w szkole - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Cyberbezpieczeństwo w szkole
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-IDN-CwS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Informatyka dla nauczycieli
Profil praktyczny
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie użytkownika współczesnych mediów cyfrowych do dokonywania świadomej analizy bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa danych – przede wszystkim w komunikacji sieciowej. Zwrócenie uwagi na regulacje prawne dotyczące ochrony danych. Także przygotowanie do diagnozowania i modyfikowania zabezpieczeń wykorzystywanego oprogramowania.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów z semestru 1.

Zakres tematyczny

  1. Zasady i pojęcia związane z bezpieczeństwem danych.
  2. Zarządzanie danymi i ich ochrona.
  3. Zarządzanie tożsamością i dostępem.
  4. Analiza i zarządzanie podatnościami na niebezpieczeństwa.
  5. Bezpieczeństwo sieci, w tym podstawowe narzędzia i badanie sieci.
  6. Przeprowadzania audytu: analiza logów, wykrywanie i reagowanie na incydenty.
  7. Działanie po incydentach.

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykonanie w ramach zajęć laboratoryjnych zleconych ćwiczeń (indywidualnych i/lub grupowych), polegających na zdiagnozowaniu bieżących zabezpieczeń, odpowiednim ich zmodyfikowaniu opracowaniu i zaproponowanie (zaprojektowaniu) procedury reakcji na incydent. Zapoznanie się z materiałem filmowymi zaliczenie z niego testu.

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich prac oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych.

Skala ocen na podstawie możliwych do zdobycia punktów z przedmiotu:

  • od 90% punktów - bdb
  • od 80% punktów - db+
  • od 70% punktów - db
  • od 60% punktów - dst+
  • od 50% punktów - dst

Literatura podstawowa

  1. Aumasson J.-P., Nowoczesna kryptografia. Praktyczne wprowadzenie do szyfrowania, Warszawa 2018.
  2. Hickey M., Arcuri J., Warsztat hakera. Testy penetracyjne i inne techniki wykrywania podatności, Gliwice 2022.
  3. Khawaja G., Kali Linux i testy penetracyjne, Gliwice 2022.
  4. McDonald M., Bezpieczeństwo aplikacji internetowych dla programistów. Rzeczywiste zagrożenia. Praktyczna ochrona, Gliwice 2021.
  5. Liderman K., Bezpieczeństwo informacyjne. Nowe wyzwania, Warszawa 2017.
  6. Tanner N. H., Blue Team i cyberbezpieczeństwo. Zestaw narzędzi dla specjalistów od zabezpieczeń w sieci, Gliwice 2021.
  7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). 

Literatura uzupełniająca

  1. Hoffman A., Bezpieczeństwo nowoczesnych aplikacji internetowych. Przewodnik po zabezpieczeniach, Gliwice 2021.
  2. Parker C., Firewall nie powstrzyma prawdziwego smoka, czyli jak zadbać o cyberbezpieczeństwo, Gliwice 2018.
  3. Stallings W., Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych, Gliwice 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-03-2024 17:51)