SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical bases of development and upbringing - course description

General information
Course name Biomedical bases of development and upbringing
Course ID 05.0-WP-RzK-BPRW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

  • opanowanie wiedzy z zakresu biologii człowieka ze szczególnym uwzględnienie jego ontogenezy i czynników na nią wpływających,
  • poznanie wybranych metod oceny stanu biologicznego człowieka oraz zdobycie umiejętności posługiwania się nimi,
  • kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

Prerequisites

ogólna wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu ludzkiego.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

  • podstawowe pojęcia związane z rozwojem człowieka, kryteria periodyzacji ontogenezy człowieka, specyfika wyróżnionych okresów;
  • czynniki decydujące o rozwoju: determinatory, stymulatory, modyfikatory; zjawisko trendu sekularnego;
  • kryteria oceny rozwoju biologicznego człowieka – wiek kalendarzowy a rozwojowy, zmiany z wiekiem w obrębie wybranych układów i ich struktur, dymorfizm płciowy;
  • wybrane metody oceny rozwoju biologicznego, możliwości ich stosowania;
  • biologiczne podstawy płciowości człowieka, ewolucja zachowań seksualnych;
  • rytmy i cykle biologiczne człowieka – ich znaczenie w aktywności ludzkiej;
  • zdrowie, czynniki na nie wpływające, zachowania zdrowotne;
  • choroby zakaźne i cywilizacyjne - proces globalizacji i społeczeństwa postindustrialne.

Teaching methods

Ćwiczenia audytoryjne - dyskusja, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocenie podlega aktywność studenta/-ki podczas zajęć oraz efekt wykonanych zadań. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Dopuszcza się 7% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/-ka powinien/-na uzupełnić w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz ocenę zaliczenia pisemnego (50%). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

1. Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018.
2. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2009.
3. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2014.

Further reading

1. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.
2. Izdebski Z. (red): Zagrożenia okresu dorastania, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2008.
3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów, PWN, Warszawa, 2008

Notes


Modified by dr Ewa Nowacka-Chiari (last modification: 07-04-2024 22:50)