SylabUZ
Course name | Theoretical foundations of rehabilitation |
Course ID | 05.9-WP-RzK-TPR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Resocjalizacja z kryminologią |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania resocjalizacyjnego
Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie
Wykłady:
Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych
Podejście psychodynamiczne, behawioralne i kierowanie interakcjami w działalności resocjalizacyjnej
Resocjalizacja jako kanalizowanie instynktów
Resocjalizujące oddziaływanie indywidualne
Filozofia, psychologia i socjologia, a działalność resocjalizacyjna
Różne ujęcia resocjalizacji wg Lesława Pytki
Zasady obowiązujące w działalności resocjalizacyjnej
Rola wychowawcy w działalności resocjalizacyjnej
Ćwiczenia:
Problematyka zaburzeń w zachowaniu i przejawy niedostosowania społecznego
Norma a patologia społeczna
Zjawisko przemocy w rodzinie jako przedmiot działalności resocjalizacyjnej
Profilaktyka i środki probacyjne w działalności resocjalizacyjnej
Analiza wybranych programów korekcyjno - resocjalizacyjnych
Główne założenia resocjalizacyjnych programów penitencjarnych
Zagadnie twórczej resocjalizacji Marka Konopczyńskiego
Struktura oddziaływań resocjalizujących
Realizacja działalności resocjalizacyjnej
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, pogadanka
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny z aktywności na zajęciach, trafności wypowiedzi
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
1. Urban B. Stanik J., (red.) Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa 2007 i nowsze.
2. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2012
3. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2015 i nowsze
Literatura uzupełniająca:
1. Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004
2. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009 i nowsze
3.Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001 i nowsze
4. Bielicki E., Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz 2005
Modified by dr Ernest Magda (last modification: 15-04-2024 16:08)