SylabUZ

Generate PDF for this page

Theoretical foundations of rehabilitation - course description

General information
Course name Theoretical foundations of rehabilitation
Course ID 05.9-WP-RzK-TPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania resocjalizacyjnego

Prerequisites

Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie

Scope

Wykłady:
Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych

Podejście psychodynamiczne, behawioralne i kierowanie interakcjami w działalności resocjalizacyjnej

Resocjalizacja jako kanalizowanie instynktów

Resocjalizujące oddziaływanie indywidualne

Filozofia, psychologia i socjologia, a działalność resocjalizacyjna

Różne ujęcia resocjalizacji wg Lesława Pytki

Zasady obowiązujące w działalności resocjalizacyjnej

Rola wychowawcy w działalności resocjalizacyjnej

 

Ćwiczenia:

Problematyka zaburzeń w zachowaniu i przejawy niedostosowania społecznego

Norma a patologia społeczna

Zjawisko przemocy w rodzinie jako przedmiot działalności resocjalizacyjnej

Profilaktyka i środki probacyjne w działalności resocjalizacyjnej

Analiza wybranych programów korekcyjno - resocjalizacyjnych

Główne założenia resocjalizacyjnych programów penitencjarnych

Zagadnie twórczej resocjalizacji Marka Konopczyńskiego

Struktura oddziaływań resocjalizujących

Realizacja działalności resocjalizacyjnej

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana,  pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny z aktywności na zajęciach, trafności wypowiedzi 

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

1. Urban B. Stanik J., (red.) Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa 2007 i nowsze.

2. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2012

3. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2015 i nowsze

Further reading

Literatura uzupełniająca:

1. Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004

2. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009 i nowsze

3.Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001 i nowsze

4. Bielicki E., Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz 2005

Notes


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 15-04-2024 16:08)