SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarys pedeutologii i tutoringu w działalności resocjalizacyjnej |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-RzK-ZPTDR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela-wychowawcy; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Koncepcje kształcenia nauczycieli.
Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel-terapeuta. Jego pożądane cechy i predyspozycje w działalności resocjalizacyjnej. Nauczyciel w roli tutora.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.
Współpraca nauczycieli z rodzicami, instytucjami i placówkami wsparcia.
Sytuacje kryzysowe. Dylematy etyczne. Stres w zawodzie i problem wypalenia zawodowego.
Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.
Metody pracy stosowane w tutoringu.
Dyskusja, metody problemowe, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 50% oraz opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii lub tutoringu – 50%. Nieobecności na zajęciach (powyżej jednej) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.
Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.
Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003.
Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.
Szempruch J., Ratajek A., Smyła J. (red.), Nauczyciel wobec wyzwań nowoczesności, Via Ferrata, Wrocław 2018.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-04-2024 12:34)