SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarys pedeutologii i tutoringu w działalności resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarys pedeutologii i tutoringu w działalności resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-ZPTDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela-wychowawcy; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel-terapeuta. Jego pożądane cechy i predyspozycje w działalności resocjalizacyjnej. Nauczyciel w roli tutora. 

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Współpraca nauczycieli z rodzicami, instytucjami i placówkami wsparcia.

Sytuacje kryzysowe. Dylematy etyczne. Stres w zawodzie i problem wypalenia zawodowego.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

Metody kształcenia

Dyskusja, metody problemowe, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 50% oraz opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii lub tutoringu – 50%. Nieobecności na zajęciach (powyżej jednej) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

  2. Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

  3. Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.

  4. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003.

  2. Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

  3. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

  4. Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

  5. Szempruch J., Ratajek A., Smyła J. (red.), Nauczyciel wobec wyzwań nowoczesności, Via Ferrata, Wrocław 2018.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-04-2024 12:34)