SylabUZ

Generate PDF for this page

Basic issues in criminology - course description

General information
Course name Basic issues in criminology
Course ID 05.9-WP-RzK-PPK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Student pozna podstawowe zagadnienia z dziedziny kryminologii, zostanie przybliżono zjawisko przestępczości, koncepcje kryminologiczne, teorie.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

Scope

Tematyka przedmiotu będzie obejmowała podstawowe zagadnienia kryminologiczne dotyczące przestępstwa, przestępcy oraz zjawiska przestępczości. Omówione zostaną najważniejsze koncepcje kryminologiczne wyjaśniające przyczyny zachowań przestępczych (m.in. koncepcja naznaczania społecznego Edwina M. Schura, teoria zróżnicowanych powiązań Edwina Sutherlanda, teorie zróżnicowania kulturowego Alberta Cohena i Waltera Millera, teoria ekologiczna Ernesta Burgessa). Przedmiotem zajęć będzie problem przestępczości ujawnionej i przestępczości nieujawnionej (zagadnienie tzw. ciemnej liczby przestępstw), w tym także metody służące otrzymywaniu informacji na temat popełnionych przestępstw. Scharakteryzowany zostanie wpływ zmian społecznych na zjawisko przestępczości, a także wybrane kategorie przestępstw (związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem publicznym) w oparciu o analizę danych statycznych dotyczących zjawiska przestępczości w Polsce (m. in. przestępczość gospodarcza ze szczególnym uwzględnieniem problemu korupcji). Odrębnie zostanie scharakteryzowana problematyka ofiary przestępstwa (wiktymologia) oraz zagadnienie strachu przed zjawiskami przestępczymi. Przedmiotem zajęć będzie również problematyka zapobiegania przestępczości oraz strategie walki z przestępczością (m.in. w odniesieniu do tzw. przestępstw bez ofiar), jak również zjawisko tzw. populizmu penalnego. W trakcie zajęć zostanie również przygotowana ankieta służąca uzyskaniu informacji na temat wybranych problemów związanych ze zjawiskiem przestępczości (np. tzw. survey wiktymizacyjny w celu określenia tzw. ciemnej liczby przestępstw).

Teaching methods

Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:

3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)

3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)

4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)

4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)

5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)


 

Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna

Recommended reading

  1. J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, InfoTrade, Gdańsk 2007

  2. B. Hołyst, Kryminologia, LexisNexis, Warszawa 2009

  3. J. Czapska, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni, Wyd. UJ, Kraków 2012

  4. J.W. Wójcik, Przeciwdziałanie przestępczości zorganizowanej. Zagadnienia prawne, kryminologiczne i kryminalistyczne, WoltersKluwer, Warszawa 2011

  1. Siemaszko, B. Gruszczyńska, M. Marczewski, Atlas przestępczości w Polsce 4, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 26-03-2024 16:40)