SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with people in legal and criminal isolation - course description

General information
Course name Work with people in legal and criminal isolation
Course ID 14.4-WP-RzK-PPREPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student pozna wybrane metody i programy resocjalizacyjne realizowane w zakładach karnych i poprawczych w Polsce. Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi przestępczości, demoralizacji, stygmatyzacji społecznej i readaptacji, w środowisku otwartym oraz zamkniętym.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Scope

  • Uczestnictwo w wybranych fragmentach treningu interpersonalnego.
  • Poznanie paradygmatów sprawiedliwości naprawczej, oddziaływań i systemów penitencjarnych, organizacji zakładów karnych i aresztów śledczych oraz zespołów służb probacyjnych.
  • Analiza funkcji kar kryminalnych i środków probacyjnych w aspekcie interdyscyplinarnym i komparatystycznym.
  • Psychospołeczne skutki izolacji więziennej, zjawisko prizonizacji oraz proksemiczny wymiar osadzenia w zakładzie karnym.
  • Zalety resocjalizacji skazanych w warunkach wolności dozorowanej.
  • Analizę, dywersyfikacji służb więziennych, algorytm pracy kuratorów dla dorosłych, powinności, kompetencje, zadania i funkcje statutowe tych służb.
  • Programowanie indywidualnych oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych z uwzględnieniem opieki następczej.
  • Ocenę skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej oraz w środowisku otwartym z udziałem kuratorów sądowych.

Teaching methods

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Recommended reading

  1.  Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006
  2. Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007
  3. Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010
  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.
  5. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Further reading

Kaczmarczyk M., Toroń-Fórmanek B. (2022), Osadzone. Sytuacja społeczna kobiet w izolacji penitencjarnej, Toruń

Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra

Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 25-03-2024 15:29)