SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka niedostosowania społecznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka niedostosowania społecznego
Kod przedmiotu 14.2-WP-RzK-DNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Zdaniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student posiądzie wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych oraz w odniesieniu do patologii życia społecznego. Pozna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ponadto zdobędzie wiadomości odnoszące się do diagnozy niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki.

Wymagania wstępne

Zainteresowanie tematyką z zakresu patologii społecznych, wiedza o problemach społecznych.

Zakres tematyczny

WYKŁAD

  1. Podstawy diagnozy
  2. podstawowe założenia teoretyczne diagnostyki resocjalizacyjnej 
  3. Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego
  4. Podstawowe paradygmaty i strategie oraz metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjnej 
  5. Diagnoza niedostosowania społecznego nieletnich w RODK 
  6. Kontakt diagnostyczny 

ĆWICZENIA

  1. Niedostosowanie społeczne
  2. Niedostosowanie społeczne i ich specyficzne zaburzenia osobowościowe 
  3. Zaburzenia zachowania
  4. Trudności i dylematy oraz zasady etyczne w diagnozie resocjalizacyjnej
  5. Diagnoza indywidualna
  6. Czynniki warunkujące przebieg procesu niedostosowania społecznego i resocjalizacji (subkultury, sekty, organizacje dewiacyjne)
  7. Problemy niedostosowania społecznego w instytucjach, pomoc i procedury działań

Metody kształcenia

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Literatura podstawowa

  1. Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa, 2021

  2. Kamiński A., Dobijański M., Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja, Siedlce, 2020

  3. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008

  4. Szymański A. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. wybrane problemy. Warszawa 2010.

  5. Flegel K., Morrison J., Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą, Kraków 2018

  6. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

  7. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

  1. Oleńska-Pawlak T. , Nieprzystosowanie i niedostosowanie społeczne dzieci w ośrodkach leczniczo-wychowawczych, Rocznik naukowo-dydaktyczny , zeszyt 186, ,,Prace Pedagogiczne” XX.
  2. Antoniak J., Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka, R, tom 11 (47) Roczniki Pedagogiczne 2019.
  3. Wysocka E., Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego, …, Chawanna2, s,7-37, 2006.
  4. Miśkiewicz K., Kontakt diagnostyczny z uczniem w zakresie niedostosowania społecznego
  5. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Zdaniewicz (ostatnia modyfikacja: 23-03-2024 09:38)