SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-MTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
wiedza o otaczającej rzeczywistości społecznej
Wykład
Specyfika prowadzenia badań w naukach społecznych. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych - paradygmat pozytywistyczny i paradygmat interpretatywny. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych. Charakterystyka procesu badawczego. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda biograficzna, analiza dokumentów. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany, techniki socjometryczne, techniki analizy dokumentów. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Podstawowa analiza danych empirycznych. Raport z badań.
Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, kolokwium z treści teoretycznych, przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Ocena końcowa
Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.
Badania jakościowe: Metody i narzędzia D. Jemielniak (red.), Warszawa 2011.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 23-04-2024 10:52)