SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki badań społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki badań społecznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-MTBS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.

Wymagania wstępne

wiedza o otaczającej rzeczywistości społecznej 

Zakres tematyczny

Wykład

Specyfika prowadzenia badań w naukach społecznych. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych - paradygmat pozytywistyczny i paradygmat interpretatywny. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych. Charakterystyka procesu badawczego. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda biograficzna, analiza dokumentów. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.

 

Laboratorium

Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany, techniki socjometryczne, techniki analizy dokumentów. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Podstawowa analiza danych empirycznych. Raport z badań. 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

 

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, kolokwium z treści teoretycznych, przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Ocena końcowa

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

  2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.

  3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.

  4. Badania jakościowe: Metody i narzędzia D. Jemielniak (red.), Warszawa 2011.

  5. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

  2. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

  3. Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 23-04-2024 10:52)