SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki
Kod przedmiotu 08.1-WP-PSPM-WZFE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Justyna Kroczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i współczesnych koncepcji natury ludzkiej; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej. Zaznajomienie słuchaczy z problematyką wybranych tekstów klasycznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

zagadnienia ćwiczeniowe: lektura tekstów źródłowych: Platon "Alkibiades I", "Fedon", Arystoteles "Etyka Nikomachejska" (księga I i II), "O duszy" (księga I, II, III), Marek Aureliusz "Rozmyślania", św. Augustyn "Wyznania", J.P. Sartre "Egzystencjalizm jest humanizmem", A. Camus, "Człowiek zbuntowany"

zagadnienia wykładowe: omówienie starożytnej, średniowiecznej i współczesnej wizji człowiek (w ujęciu etycznym, antropologicznym, aksjologicznym i eschatologicznym). Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika; Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt, zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro; Wybrane filozoficzne koncepcje: paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, średniowieczny obraz natury ludzkiej, narodziny renesansowego humanizmu, egzystencjalizm i personalizm.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.

Ćwiczenia: metoda dialogiczna, praca w grupach, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.

Ćwiczenia

Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa

Ocena końcowa na podstawie średniej ocen z wykładu i ćwiczeń.

Możliwa jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Na wykładach obecność nie jest sprawdzana.

Literatura podstawowa

1.     Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).

2.     Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.

3.     Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.

4.     Powszechna Encyklopedia Filozofii, online:  http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).

5.     Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

Literatura uzupełniająca

1.     Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.

2.     Etyka: zarys, Kraków 1992

3.     Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.

4.     Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.

5.     Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.

6.     Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.

7.     Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Justyna Kroczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 17:01)