SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PSPM-WZFE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i współczesnych koncepcji natury ludzkiej; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej. Zaznajomienie słuchaczy z problematyką wybranych tekstów klasycznych.
brak
zagadnienia ćwiczeniowe: lektura tekstów źródłowych: Platon "Alkibiades I", "Fedon", Arystoteles "Etyka Nikomachejska" (księga I i II), "O duszy" (księga I, II, III), Marek Aureliusz "Rozmyślania", św. Augustyn "Wyznania", J.P. Sartre "Egzystencjalizm jest humanizmem", A. Camus, "Człowiek zbuntowany"
zagadnienia wykładowe: omówienie starożytnej, średniowiecznej i współczesnej wizji człowiek (w ujęciu etycznym, antropologicznym, aksjologicznym i eschatologicznym). Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika; Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt, zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro; Wybrane filozoficzne koncepcje: paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, średniowieczny obraz natury ludzkiej, narodziny renesansowego humanizmu, egzystencjalizm i personalizm.
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.
Ćwiczenia: metoda dialogiczna, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.
Ćwiczenia
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena końcowa na podstawie średniej ocen z wykładu i ćwiczeń.
Możliwa jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Na wykładach obecność nie jest sprawdzana.
1. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).
2. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
3. Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.
4. Powszechna Encyklopedia Filozofii, online: http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
5. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
1. Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
2. Etyka: zarys, Kraków 1992
3. Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.
4. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
5. Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.
6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.
7. Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.
Zmodyfikowane przez dr hab. Justyna Kroczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 17:01)