SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Psychology - course description

General information
Course name Introduction to Psychology
Course ID 14.4-WP-PSPM-PO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
  • mgr Agnieszka Fetzka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie założeń i opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii ogólnej: koncepcji psychologicznych człowieka, procesów poznawczych i stanów psychicznych, różnic indywidualnych, a także stresu psychologicznego 

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Wykłady:

  1. Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych.
  2. Główne koncepcje człowieka w psychologii: założenia i przedstawiciele podejścia  psychodynamicznego, behawiorystycznego, poznawczego i humanistycznego.
  3. Mechanizm warunkowania klasycznego i sprawczego. Modelowanie jako społeczne uczenie się.
  4. Pojęcie temperamentu i typów temperamentalnych.
  5. Definiowanie osobowości w różnych podejściach teoretycznych.
  6.  Inteligencja.

Ćwiczenia:

  1. Procesy poznawcze:  spostrzeganie i jego uwarunkowania. Szkoła Gestalt i czynniki wpływające na postrzeganie oraz interpretowanie zjawisk.
  2. Procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie moralne.
  3. Procesy poznawcze: uczenie się i pamięć, zdolności.
  4. Procesy emocjonalne i motywacyjne w procesach regulacji zachowania.
  5. Stres psychologiczny: definicja, przyczyny, fazy przebiegu stresu, skutki rozwojowe.
  6. Różnice indywidualne: różnice temperamentalne, style poznawcze, style radzenia sobie ze stresem.

Teaching methods

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: referat, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: 

Egzamin z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • referat przygotowany indywidualnie lub grupowo (opcjonalnie: z dodatkową  prezentacją multimedialną)
  • indywidualną aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Gerrig R., Zimbardo Ph., Psychologia i życie, Warszawa 2008.
  2. Strelau J. (red.) , Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, Gdańsk 2000.
  3. Strelau J. (red.) , Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2, Gdańsk 2004.
  4. Doliński D., Strelau J.,(2008) Psychologia akademicka. Podręcznik. Tom 1, Gdańsk 2023.
  5. Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.

Further reading

 

  1. Myers D.G., DeWall C.N.,Psychology, Worth Publishers, Inc., 2018.
  2. Strelau J. , Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2006.

Notes


Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 16-04-2024 16:35)