SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSPM-PRCz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów zagadnień dotyczących przedmiotu badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęć i modeli rozwoju psychicznego.
  2. Poznanie przez studentów właściwości przebiegu rozwoju człowieka na wszystkich etapach życia - od poczęcia do śmierci
  3. Poznanie przez studentów głównych teorii rozwojowych i zrozumienie przez nich sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia.
  4. Ukształtowanie u studentów postawy szacunku i ciekawości do poszukiwania optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości człowieka.

Wymagania wstępne

Student powinien znać i rozumieć oraz potrafić scharakteryzować koncepcje, zjawiska i procesy z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia jako subdyscyplina wspierająca pedagogikę - przedmiot badań, podejścia i metody badawcze.
  2. Rozwój jako kategoria opisu (w psychologii i pedagogice).Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem.
  3. Pojęcie zmiany rozwojowej. Podstawowe problemy dotyczące mechanizmów powstawania zmian rozwojowych (dziedziczenie-środowisko a dojrzewanie-nabywanie doświadczeń; geny a środowisko w ciągu życia).
  4. Przebieg i specyfika zmian rozwojowych zachodzących w ciągu całego życia człowieka w różnych obszarach jego funkcjonowania: poznawczym, emocjonalnym, społecznym, moralnym, psycho-seksualnym i osobowości.
  5. Wybrane koncepcje rozwoju (należące do różnych paradygmatów psychologicznych) i ich implikacje w praktyce edukacyjnej. 
  6. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. 

Ćwiczenia:

  1. Podstawowe tendencje, zadania i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia - od poczęcia do starości. Czynniki stymulujące i zakłócające rozwój oraz specyfika środowiska edukacyjnego w poszczególnych stadiach rozwoju:
  • Stadia rozwoju prenatalnego; - kamienie milowe rozwoju płodowego. Poród - jego konsekwencje psychologiczne.
  • Adaptacja noworodka do życia. Odbiór świata przez małe dziecko – diagnoza noworodka; rozwój psycho-motoryczny, narodziny inteligencji, rozwój mowy i innych form komunikacji, znaczenie przywiązania i początki uspołecznienia. 
  • Rozwój dziecka w wieku od 2 do 6 lat. Rola zabawy i twórczości artystycznej w życiu dziecka. Dziecięce przyjaźnie, bunt i agresja. Rozwój obrazu własnej osoby. 
  • Dziecko w wieku 6-12 lat - rozwój fizyczny, poznawczy (pamięć, uwaga, strategie uczenia się), społeczno-emocjonalny a gotowość do podjęcia nauki w szkole. Mowa pisana. Operacyjność myślenia. Wiedza o świecie i samowiedza. Heteronomia moralna. 
  • Okres adolescencji: specyfika dojrzewania seksualnego dziewcząt i chłopców - konsekwencje dla rozwoju psychicznego. Od dezintegracji ku integracji seksualnej. Cechy myślenia formalnego. Od heteronomii ku autonomii moralnej. Kształtowanie tożsamości indywidualnej - rola kryzysów i buntu. Funkcje grupy rówieśniczej. Reorganizacja relacji z rodzicami
  • Dorosłość - zadania rozwojowe wczesnej, średniej i późnej dorosłości i ich przemiany związane z wpływami społeczno-kulturowymi. Zmiany psychofizyczne występujące z wiekiem. Od myślenia formalnego do postformalnego. Adaptacyjna funkcja mądrości. Przygotowanie do starości i śmierci. Fazy umierania. Mity na temat dorosłości i starości. Rola pracy zawodowej w życiu człowieka dorosłego

Metody kształcenia

Wykład: wykład klasyczny, z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: referat, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: 

Egzamin z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • referat przygotowany indywidualnie lub grupowo z prezentacją multimedialną,
  • indywidualną aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2020.
  2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.II, Warszawa 2001.
  3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. III, Warszawa 2002.
  4. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, T. I, Warszawa 1996.
  5. Schaffer H.R., Rozwój społeczny, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca

  1.  Turner S.J., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
  2.  Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.
  3. Li, Yibing, et al. "Peer relationships as a context for the development of school engagement during early adolescence." International Journal of Behavioral Development 35.4 (2011): 329-342.
  4. Strelau J. (red.) , Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, Gdańsk 2000.
  5. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 19-04-2024 21:13)