SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Psychology - course description

General information
Course name Social Psychology
Course ID 14.4-WP-PSPM-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
  • mgr Agnieszka Fetzka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

  1. Poznanie przez studentów zagadnień dotyczących przedmiotu badań psychologii społecznej, specyfiki i kierunków jej rozwoju oraz wybranych metod i narzędzi opisu, w tym technik pozyskiwania danych, analizowania zjawisk społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości.
  2. Poszerzenie wiedzy studentów o człowieku jako jednostce działającej w strukturach społecznych i organizacyjnych, ogólnych i szczegółowych mechanizmach wywierających wpływ na zachowania społeczne.
  3. Rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie obserwowania, interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych, samodzielnego rozpoznawania i interpretacji zachowań człowieka, formułowania własnych opinii na ten temat, stawiania hipotez badawczych i ich weryfikowania.

Prerequisites

Student powinien znać i rozumieć oraz potrafić scharakteryzować koncepcje, zjawiska i procesy z zakresu psychologii ogólnej.

Scope

Wykłady:

  1. Przedmiot psychologii społecznej. Historia psychologii społecznej. Związki psychologii społecznej z innymi dyscyplinami nauki i subdyscyplinami psychologii. Metody badań psychologii społecznej. Aspekty etyczne badań w psychologii społecznej.
  2. Rozumienie siebie i świata społecznego. Poznanie społeczne. Ukryta teoria osobowości. Rola wpływu społecznego w przetwarzaniu informacji. 
  3. Wiodące teorie psychologii społecznej: teoria atrybucji, efekt aureoli/diabelski, teoria dysonansu poznawczego, teoria społecznego uczenia się i modelowania. Umiejscowienie kontroli.  
  4. Postawy społeczne i ich modyfikowanie. Działania na rzecz wsparcia, integracji i inkluzji społecznej.
  5. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, stygmatyzacja. 
  6. Wpływ społeczny: konformizm i nonkonformizm, efekt Lucyfera, samospełniające się proroctwo, mechanizm wyuczonej bezradności. 

Ćwiczenia:

  1. Manipulacja społeczna – ingracjacja społeczna.
  2. Grupa, kształtowanie się grupy i norm grupowych, procesy grupowe, role grupowe.
  3. Atrakcyjność interpersonalna – lubienie i sympatia
  4. Zachowania prospołeczne- dlaczego ludzie pomagają innym
  5. Agresja – dlaczego ranimy innych ludzi. Agresja jako zjawisko i problem społeczny. 
  6. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe.  Reguły współdziałania.
  7. Komunikacja interpersonalna. Komunikowanie się w instytucjach. Bariery w komunikacji.

Teaching methods

Wykład: wykład klasyczny, z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: projekt grupowy, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych, praca z książką, studium przypadku, pokaz, gry i symulacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: 

Kolokwium zaliczeniowe z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • projekt grupowy na temat uzgodniony ze studentami.
  • indywidualną aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdane kolokwium z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

 

Recommended reading

  1. Aronson E., Aronson J., Człowiek - istota społeczna, Warszawa 2020.
  2. Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł,  Poznań 2001.
  3. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 2016.
  4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa 2009.
  5. Wojciszke, B., Psychologia społeczna, Warszawa 2021.

Further reading

  1. Brown, R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływy społecznego. Gdańsk 1994.
  3. Meyers D.G., Psychologia społeczna., Poznań 2003.
  4. Zimbardo Ph., Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Warszawa 2017.
  5. Literatura uzupełniająca każdorazowo ustalana z prowadzącym zajęcia.

Notes


Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 20-04-2024 15:27)