SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna i psychopatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna i psychopatologia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSPM-PKiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Fetzka
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii oraz mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych
  2. Ukształtowanie u studentów umiejętności stosowania wiedzy z zakresu psychopatologii w praktyce pedagogicznej

Wymagania wstępne

Student powinien znać i rozumieć oraz potrafić scharakteryzować koncepcje, zjawiska i procesy z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Przedmiot, praktyka i obszar psychologii klinicznej.
  2. Norma psychologiczna. Pojęcie zdrowia psychicznego.
  3. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne, poznawcze, behawioralne, humanistyczne.
  4. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych (DSM, ICD).
  5. Pojęcie lęku i jego rola w tworzeniu zaburzeń zachowania.
  6. Mechanizmy obronne: ich rodzaje i funkcje.
  7. Diagnoza kliniczna i typy diagnozy psychologicznej. Charakterystyka postępowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne stosowane w psychologii klinicznej: wywiad, obserwacja, kwestionariusze osobowości, techniki projekcyjne
  8. Podstawowe rodzaje i zasady pomocy psychologicznej

Ćwiczenia:

  1. Charakterystyka zaburzeń i ich kryteria diagnostyczne:
  • Zaburzenia osobowości (rodzaje zaburzeń osobowości, przyczyny i mechanizm ich powstawania).
  • Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji. Samobójstwa.
  • Zaburzenia odżywiania.
  • Zaburzenia lękowe, stres posttraumatyczny, lęk separacyjny i fobia szkolna.
  • Psychozy.
  • Zaburzenia dysocjacyjno-konwersyjne. 
  • Zaburzenia tożsamości płciowej.
  • Niepełnosprawność intelektualna oraz autyzm.
  • Uzależnienia.
  • ADHD.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: referat, studium przypadku, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: 

Egzamin z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • referat przygotowany indywidualnie lub grupowo z prezentacją multimedialną,
  • indywidualną aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia , Warszawa 2024.
  2. Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna,, Warszawa 2020.
  3. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Warszawa 2020.
  4. Rosenhan D., Seligman M., Walker E., Psychopatologia, Poznań 2017.
  5. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L., Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. James B. , Leczenie dzieci po urazach psychicznych, Warszawa 2003.
  2. Meyer R.,  Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot 2003.
  3. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.
  4. Pospiszyl K.,, Psychopatia, Warszawa: 2000.
  5. Wolańczyk T., Janas-Kozik M. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży Tom 1 i 2, Warszawa 2021.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 20-04-2024 00:08)