SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSPM-EG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest;

opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu emisji i higieny głosu

poznanie cech procesu oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego

kształtowanie umiejętności świadomego  wykorzystywania głosu i komunikacji

 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka.

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu.

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela).

Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji.

 Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy).

Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji).

Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych.

Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania).

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu.

Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Emisja głosu z osobami z niepełnosprawnością

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne asymilacji wiedzy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych. Przygotowanie prezentacji w zakresie emisji i higieny głosu. Autoprezentacja.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., red. Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020
  2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2001. 
  3.  Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
  4. Pruszewicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
  5. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008..
  2. Skoczewska E. Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
  3. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014.
  4. Cazden J., Everyday Voice Care: The Lifestyle Guide for Singers and Talkers, Milwaukee, WI: Hal Leonard Corporation 2012.
  5. Szkiełkowska A., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa  2011.
  6. Kataryńczuk-Mania L., red. Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona 2017

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 09:35)