SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-WZSN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
1. Opanowanie przez studenta wybranych zagadnień zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).
2. Ukształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną, określania etiologii zaburzeń sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).
3. Uwrażliwianie studenta na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu niepełnosprawności intelektualnej - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.
Wykłady:
1. Niepełnosprawność intelektualna i niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne, prawne).
2. Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie zespołów sprzężonych z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Niepełnosprawność sprzężona w ujęciu neuropsychologicznym.
4. Specyfika oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną.
5. System wsparcia dzieci z zespołami sprzężonymi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia:
1. Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie (np.: zespół Downa, zespół Patau, zespół Edwardsa, zespół Angelmana, zespół Jacobsena, zespół kociego krzyku – Cri du Chat, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate, zespół Turnera, zespół Klinefeltera).
2. Całościowe zaburzenia rozwoju (np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi).
3. Zaburzenia neurologiczne (np.: epilepsja, mózgowe porażenie dziecięce).
4. Stany po infekcjach okresu prenatalnego (np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona).
5. Choroby metaboliczne (np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa).
6. Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie,
7. Specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.
Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
oceny z:
1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;
2) Kolokwium z treści wykładów i ćwiczeń: kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1995.
3. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.
4. Lyle D., Understanding Profound Intellectual and Multiple Disabilities in Adults, Abingdon, Oxon ; 2019.
5. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Poznań 2004.
1. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.
2. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, pod red. J. Pileckiego, Kraków 1998.
3. Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. B.B.Kaczmarek, Kraków 2008.
4. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz. Kraków 2005
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 14:05)