SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-DFNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cel: wyposażenie w wiedzę i umiejętności, które są niezbędne do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
Podstawowa wiedza z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz podstaw diagnozy
psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Tematyka wykładów:
Diagnoza w pedagogice specjalnej - rola i cel diagnozy.
Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
Diagnoza funkcjonalna osoby z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności.
Tematyka ćwiczeń:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną.
Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w wybranym obszarze i na wybranym poziomie funkcjonowania.
Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, przygotowanego projektu, kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Kraków 2017.
2. Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Czapiga A. (red.), Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, Wrocław 2006.
3. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław 2012.
1. Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
2. Krakowiak K., Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 23-04-2024 16:22)