SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSPM-KJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z terminologią z zakresu kultury języka; kształcenie świadomości językowej, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i unikania różnych typów błędów językowych oraz diagnozowania niepokojących zjawisk językowych; doskonalenie kompetencji komunikacyjnych; kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz przygotowywania tekstów do publicznego wygłaszania; budzenie szacunku dla języka polskiego i kształtowanie potrzeby dbałości o jego poprawność oraz piękno.
Student posiada ogólną wiedzę na temat języka polskiego.
Język, jego zróżnicowanie, przemiany i funkcje. Język mówiony a pisany. Instytucjonalne formy upowszechniania kultury języka (Ustawa o języku polskim). Norma, innowacja, kryteria poprawności językowej, uzus językowy. Wybrane zasady poprawności językowej. Składniki kultury języka. Świadomość językowa. Postawy wobec języka. Najczęściej spotykane maniery i błędy w języku codziennym. Grzeczność językowa. Wpływ przemian kulturowych na język. Cechy dobrego stylu. Etyka i estetyka wypowiedzi. Poprawna polszczyzna w praktyce. Kultura oficjalnej korespondencji. Język w środkach masowego przekazu (wypowiedzi prasowe, Internet, telewizja). Poradnictwo językowe w Polsce. Rodzaje słowników. Przygotowanie tekstu do interpretacji głosowej. Technika wygłaszanie wypowiedzi ustnych.
Metody problemowe (sytuacyjna, burza mózgów), praca z tekstem, pogadanka, dyskusja, wykład z prezentacją multimedialną.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach (30%), prezentacja autorskiego wystąpienia publicznego (40%), przygotowanie referatu/prezentacji na wybrany z sylabusa temat. Więcej niż dwie nieobecności student zalicza na konsultacjach.
Ocena końcowa przedmiotu to ocena z ćwiczeń.
Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, PWN, Warszawa 2008.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tłum. A. Jaworska-Surma i inni, PWN, Warszawa. 2015.
Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Principles of Speech Communication, Longman Pub Group, 1997.
Małocha-Krupa A., Feminatywum w uwikłaniach kulturowo-językowych, Atut, Wrocław 2018.
Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Wyższa Szkoła Handlowa, Radom 2012.
Rusinek Michał., Załazińska Aneta., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 18:59)